Wednesday, June 28, 2006
Di mana Kalian Sekarang?
Sepanjang soifi...syita'...rabie'...kharif... kami duduk di bangku sendirian. Tafakkur barangkali.
Kenapa?
Barangkali, ada gelora. Kondisi dan situasi bisa berubah metah setiap tahun. Ya, berubah metah. Setahun cuma empat musim. Ada soifi, syita', rabie' dan kharif. Ternyata, empat musim itu sudah memadai untuk merubah banyak perkara.
Kami pernah hidup di zaman bunga kembang setaman dan pohon hijau merendang. Kuntuman-nya mekar dan berjambakan di atas tanah Kinanah. Pohonan-nya teduh dan memungkinkan kami beristirehat di bawah bayangnya. Kami masih rasai mekar dan teduhnya. Tetapi... itu sudah beberapa tahun yang lalu.
Kenapa?
Kami membesar dengan baik. Tapi kenapa? Barangkali kerana kewujudan bunga mekar di sekeliling dan bayangan pohon itu. Maka kami bisa tumbuh jadi begini. Kami tumbuh berdiri dan mekar!
Kenapa?
Kerana ada pengorbanan dari mereka yang terdahulu dari kami. Pengorbanan yang tulus dan ikhlas. Tanpa meminta pujian dan tidak menghiraukan cacian. Mereka melaksanakan apa yang mereka yakini ianya baik untuk kami. Mereka mencipta peluang untuk kami menjadi seperti mereka.
Sekarang?
Kami perlu fikirkan bagaimana orang selepas kami bisa tumbuh dan mekar seadanya. Kerana tugas meneduhi tunas baru ini telah diberikan kepada kami. Oleh orang terdahulu.
P/S : Penggerak KELAP, akademi, kelab karyawan dan penerbitan di Mesir... PMRAM memerlukan bantuan kalian untuk meneruskan agenda penulisan. Di mana kalian sekarang?
Friday, June 23, 2006
Hari Keluarga Haji Hassan Mamat
Isteri kepada ayoh pula bernama Allahyarhamah Hjh Aminah bt Awang Seman(Mok). Mok baru sahaja meninggal dunia pada 21hb Mac 2006. (Moga rohnya dicucuri rahmat). Saya sempat menyembahyangkan jenazah arwah sebelum berangkat ke Mesir pada 1hb April.
Selesai acara dikir barat, majlis malam itupun selesailah. Keesokannya, acara sukaneka. Saya tak sertai satu acarapun sebab kena hantar ayoh balik ke kampung. Dia penat duk chalet...sebab susah nak tidur. Lagipun ayoh ada penyakit lelah, dia tak selesa duduk lama-lama di chalet.
Kat bawah ni antara aksi aunti2 saya menjayakan cabaran bowling padang. Bowling padang ni tak sama dengan yang dipertandingkan di sukan komanwel. Bola dia daripada buah kelapa dan pin daripada botol air mineral.
"Baling comel! Gelek molek! Biar keno!"
Berakhir sudah catatan hari keluarga. Di bawah ni, gambar anak saudara saya yang paling aktif Mohammad Amar Danish bin Sumardie Shan. Setakat ni, belum ada lagi yang berjaya mengalahkan sikap hyperactivenya. Kalau ditegur atau disekat keinginannya, dia akan menggigit dan mengutil anda. Saya dah berparut di bahu kesan gigitannya. Tapi, dia juga antara anak saudara favourite. Sebab lidahnya yang petah dan perangainya yang cerdik tu. Moga membesar dengan matangnya nanti. Khidmat pada abi dan ummi.
Wednesday, June 21, 2006
JALAN-JALAN CARI PIZZA
Sebenarnya dah dua minggu lebih aku menunggu untuk ini. Kalau abah aku tahu, dia memang kurang setuju. Dia selalu nasihatkan "Jimat cermat itu sebahagian daripada bukti kecerdikan". Tapi, nak buat macam mana kan dah aku ni jenis boros. Ditambah pula waktu poket tebal, memang tak mampu lagi sesiapa sekat keinginan untuk berbelanja. Apapun, aku sangat berterima kasih pada nasihat abah yang prihatin.
Actually, dah dua minggu aku plan untuk belanja housemate makan Pizza Plus. Sebaik member aku semua dah settle paper terakhir, aku pun melangkah ke Abbas Aqad untuk mendapatkan Pizza Plus. Aku order 4 biji Pizza size L dengan harga LE 60.00 (RM 45.00) sahaja. Murah kan? 4 biji pizza size besar, makan 7 orang pun tak habis. Kalau pizza hut kat Malaysia, RM 45.00 tu baru boleh beli 2 biji pizza yang size M. Huhuhu!
SIRA LABU
Untuk mengisi kekosongan waktu yang begitu banyak sengkangnya. Member aku seorang lagi pergi beli buah labu air. Bukan main lagi besarnya buah labu tu. Sama besar dengan sebiji bantal tidur, memang boleh buat tidur pun labu tu. Member aku tu rebus untuk dijadikan sira. Bila dah siap, kami share sira labu dengan jiran-jiran Melayu kat sini. Dalam bangunan kami, ada 3 rumah student Melayu yang lain. Dua rumah perempuan dan 1 rumah lelaki. So, apa lagi...masa ni lah nak berbaik-baik dengan jiran kan?
ATABAH
Ni cerita member aku yang satu lagi. Semalam salah seorang jiran aku akan ke United Kingdom. Makan angin musim cuti. Jadi, member aku ni just nak tolong bantu dia carikan barang-barang seperti kasut dan buah-buahan untuk dibawa ke sana. Bukan banyak pun, sekadar nak buat bekal jer. Jadi, mereka pun memulakan misi ke Atabah.
Untuk makluman semua, Atabah ni satu pasar murah paling popular di Kaherah. Kalau anda mahu mencari sesuatu barang atau benda, anda boleh mencubanya di Atabah. Saya yakin, hampir 99.99% barang yang dicari ada di Atabah. Dari segi kualiti, saya tak boleh gerenti lah.
(Inilah suasana di lorong Atabah)
Majoriti penduduk Mesir adalah orang miskin. Jadi, pasar Atabah memang menjadi sasaran penduduk Kaherah. Malah student Melayu kita pun memang sering ke Atabah. Tapi...hati-hati kalau merayau di sana, sila perhatikan dompet dan duit saku anda berada dalam keadaan terjaga dan selamat. Dibimbangi adanya pencopet wang saku. Pun begitu, di sini tak ada kes ragut cam Malaysia.
(Kasut kulit yang murah-murah)
Bila dah selesai bahagian barangan dan pakaian, sampai pula ke segmen mencari buah. Jadi, kedai buah kat Mesir ni memang banyak. Di mana-manapun ada. Tak perlu ke Atabah. Di cabang empat jalan toiran ni pun ada orang jual buah-buahan. Ni antara visual kedai buah-buahan yang diambil.
(Semuanya murah jer tu)
Kalau nak merasai buah-buahan Mesir, jom lah ke sini. Sementara stok masih ada.
Chow dulu!
Wassalam.
Pernah kawan bertanya "Enta berapa beradik?"
Aku jawab : 15.
Kawan : Betul ke? Sorang mak ada 15 anak?
Aku : Taklah, 15 beradik tu lahir menerusi dua orang mak. Ibu saya lahirkan 8 beradik including me. Ibu(tiri) saya sorang lagi lahirkan 7 beradik. Semuanya 15 beradik. Ramai kan?
Kawan : Hubungan cam mana? Rapat ke...atau...
Aku : Rapat...sangat rapat. Saya selalu ulang alik ke rumah ibu tiri semenjak umur sebelas tahun lagi. Adik tiri saya yang sulong(Siti Afifah) memang banyak membesar dengan saya. Saya selalu dukung dan bermain(waktu bersama).
Kawan : Uh, respect ah bapa awak. Boleh kahwin dua dan bahagia.
Aku : Errm. Ibu saya pun tabah juga orangnya dan wajar direspect lebih. Dia isteri pertama dan dia tak pernah marahkan ibu muda. Malah kalau ada perkara-perkara mengenai hak, ibu saya yang sering ingatkan bapa supaya berlaku adil.
Kawan : Ish! Biar betul.Aku : Betullah. Kalau ada lelaki kahwin dua dan bahagia. Bagi saya, itu bukan kejayaan si suami semata-mata...tetapi adalah berkat isteri pertama. Dia yang banyak bersabar dan berkorban dalam hal kahwin dua ni. Cemburu memang cemburu, tapi ibu saya sangat sabar kerana dia dididik oleh Atuk saya dengan penuh didikan agama.
Saya tak boleh bayangkan bagaimana keadaan bapa kalau ibu saya kurang didikan agama. Pasti saya juga berada dalam suasana rumahtangga yang kusut. Bapa saya memang beruntung juga, sebab ibu(tiri) saya yang sorang lagi tu juga orangnya baik. Tidak banyak mulut dan sering merendah diri.
Kawan : Saya setuju tu, ramai lelaki kahwin dua yang huru hara. Bergaduh, berbalah sampai cerai berai. Anak-anak yang jadi mangsa keadaan. Sebab utama, isteri pertama tak dapat terima hakikat dan kenyataan suaminya kahwin sorang lagi. Ditambah pula dengan sikap isteri muda yang 'demand'...memang pecah terbelah ler rumahtangga.
So, kesimpulannya. Sesiapa nak kahwin dua... selain masalah duit, paling penting kena fikirkan soal agama. Tak usah fikir soal kahwin misyar atau apa. Agama tu kena tahu dahulu. Mereka yang terdidik jiwanya dengan agama insya allah akan mampu memberi keharmonian dalam rumah tangga.
BETWEEN MY HOUSE AND JAMIEK MUSA IBNU NUSAIR
Jaraknya hanya 200 meter daripada rumah saya(Samy Photo) ke masjid Musa Ibnu Nusair. Tetapi jika anda memerhati sepanjang perjalanan yang pendek itu, anda akan menemukan banyak keunikannya. Mungkin keadaan ini tidak wujud di bandar-bandar di negara membangun.
Perkara pertama yang menarik adalah kedai membuat kerusi di persimpangan jalan. Mungkin tidak ramai yang menyedari kewujudan dua lelaki ini termasuk saya. Tiap-tiap hari saya melalui lorong itu. Sehinggalah suatu hari, saya berdiri di situ sambil memerhati suasana sekelilingnya. Saya baru tersedar wujudnya kedai sebegitu di situ.
(Dua lelaki sedang bertukang menyiapkan kerusi)
Seterusnya, jika anda meneruskan perjalanan dari sini. Anda perlu menyeberang jalan Abdullah Arabie. Sebaik anda melintasinya, anda akan bertemu dengan Kiosk Al-Quds. Kedai yang paling simple. Sepanjang pemerhatian saya, tuan kedai sudah punyai tiga orang anak dan seorang isteri. Jarang-jarang sekali isterinya datang menemaninya menjual. Maklum sajalah, kedainya terlalu kecil.
(Kedai paling kecil di Jalan El-Baramikah)
Seterusnya, saya curi-curi mengambil gambar seorang budak penjual jagung di depan Masjid Musa Ibnu Nusair. Saya sudah berkira-kira untuk turun awal dari masjid selesai solat Maghrib. Ternyata, saya berhasil. Sudah beberapa hari saya mengintai peluang. Kekadang tidak kebetulan. Jika abang atau pakciknya yang menjual, itu perkara biasa. Saya menanti bilakah budak ini akan muncul untuk menjual jagung bakar.Akhirnya...dia telah saya bawa ke sini. Ke blog ini.
Terima kasih.