Saturday, September 02, 2006

Tugasan di luar dan di dalam rumah

Sekarang waktu paling sibuk untuk kesemua house mate saya. Semuanya terlibat dengan Unit Sambutan Mahasiswa Baru(USMB 2006) dan sebahagiannya terlibat dengan Muktamar Sanawi(MS) KPKM bagi tahun ini. Manakala saya dan Lokman pula terlibat dengan SPR.

Nazeri - Exco Pengetahuan dan memangku jawatan Exco Perumahan
Faizal - Ketua unit Pembekalan untuk USMB.
Rosaimi - Timbalan Pengarah USMB dan juga Ketua editor bagi Album Kenangan.
Lokman - Setiausaha SPR dan ajk unit pembekalan.
Muaz - Bendaharai Muktamar Sanawi.
Wan Chu (Iskandar) - Setiausaha USMB.

Sekarang ini, hanya saya yang punyai banyak kelapangan waktu. Bermakna, saya perlu menampung hal-hal pengurusan rumah. Cuma, seperti kebanyakan mahasiswa...saya mendapati sesetengah house mate saya meletakkan keutamaan pada tugas di luar rumah dan mengabaikan tugas di dalam rumah. Saya fikir, cara begitu tidak kena.

Jika anda menguruskan sesuatu tugasan di luar rumah, anda tetap perlu tahu apa yang berlaku di dalam rumah. Khususnya perkara yang melibatkan penggunaan wang, bekalan makanan dan peralatan. Seorang suami, sekalipun sudah mempunyai isteri yang membantu di rumah...dia tetap perlu mengetahui masalah dan perkara-perkara yang berlaku di dalam rumah. Supaya dia dapat membantu si isteri mengurus dengan lebih baik.

Sepanjang waktu, saya menilai diri dan house mate. Saya mendapati, kelemahan paling ketara yang ada pada diri seorang lelaki ialah untuk menyeimbangkan masa antara tugasan di dalam dan di luar rumah. Majoriti lelaki lebih meletakkan prioriti pada kerja di luar rumah. Kononnya bekerja di luar rumah itu tampak hebat dan bergaya. Justeru, ramai lelaki yang melupakan dan mengabaikan tugasan di dalam rumah. Ini adalah satu kesilapan besar! Khususnya bagi umat Islam yang dilantik menjadi khalifah di muka bumi.

Sejujurnya, saya kurang bersetuju dengan sikap lelaki yang (kononnya) terlalu sibuk sehingga menjadikan sibuk sebagai alasan untuk tidak bertugas di rumah. Apatah lagi jika timbul masalah komunikasi di dalam rumah, mereka ini langsung tidak mahu meluangkan masa untuk berbincang. Sesetengah menganggap tidak perlu berbincang dan negosiasi adalah perkara remeh.

Ini bukan salah sesiapa, ini salah kita semua(kaum lelaki) yang diberi rasa ego dalam diri. Jika ego diletakkan di tempatnya, ia akan menampakkan izzah. Tapi jika tidak, ia akan menjadi sebaliknya. Yang penting sekarang adalah kita perlu seimbangkan tugasan di dalam dan di luar rumah. Mudah-muadahan, apabila kita berkahwin nanti kehidupan rumah tangga masing-masing akan lebih teratur. Insya allah.

Insya allah!

No comments: