Tuesday, July 18, 2006

Mesyuarat Konvo di Abbasiah

Semalam saya ke Abbasiah bagi mewakili Yang Dipertua(YDP) pelajar Kelantan ke mesyuarat persiapan konvokesyen 2006. Cik Amree yang menjadi pengerusi tidak dapat bersama sepenuhnya dengan ahli sidang kerana beliau terpaksa membawa tetamu dari Malaysia. Tak banyak perkara yang dibincangkan cuma ada beberapa maklumat yang saya rasakan sesuai untuk dikongsi.

Bajet untuk majlis konvokesyen ini telah diluluskan oleh Dato’ Pa selaku menteri Pengajian Tinggi di Hotel Conrade Mesir sekitar RM 100 ribu(Banyak giler tu). Ini adalah kali pertama dalam sejarah Mesir pihak kedutaan besar Malaysia akan menganjurkan majlis konvokesyen. Sebelum ini PMRAM secara turun temurun telah menganjurkan konvokesyen untuk pelajar Malaysia di sini dan bajet PMRAM untuk program ini tidak pernah melebihi LE 20 ribu(nampak tak beza dari bajet awal tadi?!).

Jubah dan topi graduan akan disediakan. Pelajar akan MEMINJAM sahaja pakaian tersebut. Cuma, topi graduan tu masih belum pasti samada akan digunakan atau tidak. Sebab ramai pelajar complain agar topi itu ditukar kepada kopiah atau serban ala syeikh al-Azhar. Apapun, pakaian memang akan disediakan. Berbeza dengan tahun lepas, pelajar akan membayar wang pendaftaran termasuk harga jubah graduan. Pihak PMRAM akan membuat jahitan khas di jubah tersebut yang tertulis nama jabatan masing-masing. Jubah graduan akan menjadi MILIK graduan selepas itu.

Mengikut cadangan, pihak kedutaan meletakkan sebanyak LE 50 untuk pendaftaran. Pendaftaran PMRAM sebelum ni sekitar LE 170. Bagi saya, pendaftaran PMRAM lebih berpatutan sebab jubah graduan akan jadi milik pelajar. Manakala kos pengurusan memang banyak habiskan wang sebab pelajar yang uruskan bukan pegawai kerajaan. Tapi jika perlu bayar LE 50 hanya untuk meminjam jubah dan bayaran untuk juru kamera. Rasanya, itu kurang wajar.

Satu lagi, pelajar tasfiah tak dapat masuk konvo. Hanya yang sudah confirm lulus sahaja boleh menyertai. Harap maklum.


No comments: