Saturday, July 01, 2006

Teguran Membina

Sekadar nak berkongsi cerita berkaitan novik(lagi2 novik). Ini isi emel yang saya terima beberapa hari lalu. Daripada member kamcing semenjak awal membikin komik alwan di Mesir iaitu saudara Wan Zuhairi.

<alluanna@hotmail.com> wrote:>

akum ubai, good to hear yg enta sedang buat projek buku kedua... mmg cargas(cergas)...utk memastikan buku kedua enta lebih mantap, ana mintak izin utk memberikan beberapa komen...berikut adalah komen dari ana sendiri dan beberapa orang rakan serta penasihat bidang komik PTS (encik fythullah) www.kerawang.com.

Karakter :

1. Selaraskan karakteristik karakter dlm setiap mukasurat. Esp bahagian muka. Jgn ada yg tak sama. Sekejap bujur dan sekejap leper. Sekejap cun sekejap tak cun. Sekejap hensem, sekejap tak hensem.
2. Anatomi. Byk lukisan enta yg tak menepati anatomi tubuh badan manusia sebenar. contoh yg byk adalah kaki yg pendek, tak sesuai dgn saiz badan.
3. Ekspresi dan emosi karakter boleh dipertajamkan lagi untuk meningkatkan feel pembacaan.
4. Leher. Saiz leher lelaki dan perempuan tak sama. biasanya saiz leher perempuan tak besar :).

Sequential art (komik)

1. Banyakkan angle dan view berbeza. Elakkan melukis angle 2d sahaja. Bykkan angle perspektif.
Berikut adalah pilihan perspektif yg pelbagai. Kalau enta tak faham, boleh surf kat internet.

a. full figure/body
b. bust
c. aerial view
d. extreme close up
e. long shot
f. worm eye view
g. bird eye view dll

Angle dan view ni byk digunakan dlm filem. Jika filem hanya menayangkan satu angle sahaja tentu agak bosan untuk menonton filem tersebut.

2. majoriti objek lukisan dlm komik enta adalah kepala, kepala dan kepala. Banyakkan lukisan persekitaran seperti pemandangan, bangunan, kenderaan etc

3. Susunan panel. kemaskan lagi susunan panel supaya flow cerita tidak terganggu.

4. Space untuk caption dan dialog box. sewaktu melukis, sediakan space untuk caption dan dialog box untuk memudahkan grafik artis menyusunnya. Juga supaya lukisan enta tidak dilindungi oleh caption dan box tersebut.

5. Background. Jgn masukkan efek background yg tak berkaitan dan menyemakkan. Cuba kaji manga/komik jepun lihat bagaimana diorg masukkan efek garisan, mood etc

Ana rasa tu je kot... harap enta nilaikan mana yg baik dan mana yg buruk untuk memantapkan lagi karya enta kerana sekarang ni ramai kartunis ingin menerbitkan karya mereka dgn pts. so, kualiti artwork kena ditingkatkan dgn tahap yg tinggi.

Smlm ana pergi MPH wangsa maju, buku enta tinggal satu naskhah terakhir. Lepas ni diorg akan ambik order lagi. ini satu perkembangan yg baik ubai... balik nanti kena belanja pizza hahahahaha.

Ubaidillah wrote :

Assalamualaikum wan,

Terima kasih banyak2 tu untuk komen enta terhadap kartun. Nampaknya ana kena banyak berguru dengan enta ni. Ana memang bermasalah juga nak lukis bahagian anatomi dan nak pastikan watak tu seiras. Ana akan cuba.

Tentang angle tu tak faham sangat. Nanti ana akan surf. Pastu, masalah nak lukis suasana dan efek. Itu memang kena bukak manga jepun. Masalahnya tak ada manga lah wan kat sini. Duk mesir ni otak jadi sangap nak melukis. Tak ada rujukan tak ada bahan. Apapun, ana akan cuba pertingkatkan lagi. Insya allah.

Wassalam.


Reply form wanzu. Wanzu wrote :

Untuk rujukan, enta boleh download manga kat internet...try masuk www.stoptazmo.com atau search je download manga kat search engine...enta lagi hebat dr ana sbb dah hasilkan karya... ana komen dr sudut seorang pembaca dan penggemar komik je hehehe

Itulah sedikit sebanyak isi kandungan emel yang diterima. Sebab tak ada modal nak tulis, jadi sekadar copy and paste jer. Thanks wanzu. Pizza ke? Alahai pizza kat Malaysia mahal maaaaa?!!!

No comments: