Sunday, February 18, 2007

PERJALANAN YANG PANJANG

Bermula 15 Januari sehingga sekarang, 18 Febuari telah mencukupkan tempoh sebulan 3 hari aku sebagai tenaga pengajar di MTS. Pendek sahaja waktunya, tetapi kurasakan benar-benar panjang. Dengan menggalas beberapa tugasan di kampung, di rumah, peribadi dan sekolah...aku rasa seperti ada rantai besi yang mengikat di betisku. Langkah sejengkal itu terasa sedepa. Seminit itu terasa sejam.

Perjalanan masih panjang dan kesabaran di dadaku sedang diuji dengan berbagai karenah murid dan orang persekitaran. Ya Allah...bukan mudah menjadi seorang guru. Bukan mudah menjadi guru yang ingin berkorban dan mendidik anak bangsa dengan seikhlas hati. Kalau sekadar mahu menjadi guru makan gaji...kan sudah lama dadaku dan jiwaku senang.

Ya Allah...aku mahu menjadi pendidik. Pendidik yang benar-benar tulus. Walaupun aku tidak layak dan perjalanan ini masih panjang. bantulah aku agar berdiri dengan teguh berbekalkan niat yang kudus. Ya Allah. Aku hambamu yang lemah...sangat lemah. Hanya kudrat dan kuasa-Mu sahaja yang bisa membantuku.

Bantulah aku.

1 comment:

Amermeftah said...

Itu belum kahwin lagi...