Monday, February 05, 2007

PERTANDINGAN SYARAHAN BAHASA MELAYU

Pada 31 Januari 2007, saya diminta menyiapkan satu teks pertandingan syarahan Bahasa Melayu. Dalam ripuh yang amat, saya mencuri masa menaip teks sepanjang 3 mukasurat bertajuk ‘Pembinaan Ummah Cemerlang Menurut Perspektif Islam’. Teks tersebut saya serahkan kepada setiap wakil kumpulan yang akan bertanding dikalangan pelajar tingkatan satu.

Saringan dibuat pada 2 Febuari. Pelajar yang terpilih ialah Mohd Afiq bin Amman. Keesokan harinya, pada 3 febuari beliau dihantar ke pertandingan syarahan bahasa Melayu peringkat zon 3. Bayangkan beliau hanya mempunyai masa sehari untuk berlatih dan menghafal teks.

Apa yang mengejutkan saya, peserta yang menyertai pertandingan adalah pelajar tingkatan 1 hingga 5. Ini bererti saingan beliau ada yang sudah berumur 17 tahun. Dalam fikiran saya, mustahil kami akan menang.

Pertandingan berlangsung. Sebaik keputusan diumumkan, pelajar saya mendapat tempat kedua dengan 76 markah. Tempat pertama disandang oleh pelajar tingkatan lima sebanyak 87 markah, manakala tempat ketiga disandang oleh pelajar tingkatan empat sebanyak 75 markah. Alhamdulillah, saya anggap kemenangan itu sedikit sebanyak dapat menutup kelemahan saya yang menjadi guru Bahasa Melayu secara bidan terjun.

No comments: