Friday, September 21, 2007

MEMAHAMI APA KEHENDAK SEBENAR NALURI

Hati kita ibarat sebuah buku yang mempunyai berhelai-helai lipatan mukasurat. Hanya dengan sekali belek, ia boleh berubah-ubah. Setiap helaian juga tidak sama, setiap helaian juga mempunyai maksud dan erti yang berbeza. Hati yang mempunyai banyak muka dan helaian yang tebal adalah sangat rumit untuk ditilik.

Hati sentiasa bertukar-tukar halaman dan menjadikan wajah hati sering berubah-ubah. Apa yang penting di sini, setiap mukasurat mempunyai kekuatan yang tidak serupa. Bererti naluri yang sebenar pasti tersimpan dalam mukasurat tertentu sahaja. Tidak semua lintasan hati itu merupakan keinginan yang sejati. Kita harus menilai dan mencari di manakah naluri sebenar kita.

Mempastikan mukasurat sebenar memerlukan kemahiran. Memerlukan pengalaman dan kesungguhan. Dengan memahami apakah kehendak naluri sendiri akan membuatkan kita tidak serba salah dalam membuat keputusan. Ibarat kata, apabila kita mahukan sesuatu benda...perlu diteliti adakah kemahuan itu berasaskan naluri dari dalam atau dipengaruhi unsur dari luar. Jika kita tahu membezakan kehendak naluri dan pengaruh luar...bererti kita benar-benar memahami naluri sendiri.

Sebagai penulis, terlalu banyak yang aku mahu tetapi aku sendiri kekadang bingung apakah kemahuan itu adalah kesan pengaruh luar ataupun itu adalah keinginan naluri sebenar di hatiku.

Aku masih cuba memahami...