Friday, April 24, 2009

BERFIKIR dan BERAMAL vs KRITIK dan LEPAS TANGAN

Biasanya...Manusia dilahirkan dengan kecenderungan dan kemahiran yang bervariasi. Semua orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Apabila kita diminta untuk menyumbang kepada Islam, kita tidak perlu melahirkan pendokong yang semuanya pandai berceramah, malah kita perlu lahirkan pendokong yang fleksibel dan takaful. Iaitu mampu berada di semua posisi dan saling melengkapi. Ada yang susun kertas kerja, ada yang cari sponsor, ada yang pasang khemah, ada yang jaga PA system, ada yang buat promosi dan ada yang berceramah.

Biasanya...golongan pekerja dan pengikut adalah lebih ramai dari golongan perancang dan pemikir. Sudah terbukti secara empirikal bahawa watak 'Pemikir' dan 'Pemimpin' sangat minoriti dalam sesuatu kelompok. Jadi, sesiapa yang memiliki kebolehan berfikir, merancang dan memimpin...mereka adalah golongan penting yang perlu memusatkan tenaga dalam hal tersebut. Jangan pula dibiarkan masa tafakkur golongan ini terganggu dengan tugas-tugas rutin. Ini akan merugikan kelompok itu sendiri.

Biasanya...Apabila adanya golongan pemikir yang mampu melahirkan idea bagus dan bernas. Mereka perlu diberi ruang untuk mencambahkan kualiti idea ini. Agar memberi impak yang lebih kepada sesuatu kelompok. Jangan dipaksa mereka buat kerja macam kebanyakan orang. Ini akan menyempitkan idea dan kreativiti pemikir itu sendiri.

Biasanya...Setelah idea yang dicadangkan itu dibahas, dibincang dan dinilai sehingga benar-benar masak. Barulah ia dihidangkan kepada orang lain atau orang kebanyakan. Agar mereka faham dan menerimanya dengan baik. Setelah itu ia dilaksanakan secara berjemaah.

Masalahnya...tak ramai orang mengenali golongan pemikiran dan pemimpin. tak ramai orang menghargai idea yang bernas dan berkualiti. Orang sekarang suka terkejar-kejar dan buat kerja tergesa-gesa. Tak berfikir atau menilai sampai masak.

Masalahnya...ramai orang sekarang tidak bersedia untuk bekerja. Tidak bersungguh-sungguh dalam beramal. Ramai yang suka komplain atau kritik cadangan asal. Dalam masa yang sama mereka tidak memberi cadangan baru atau alternatif.

Sepatutnya... kita saling berbincang setiap waktu. Lihat pada kekurangan yang ada. Nilai dan halusi setiap komentar yang lahir dari pekerja dan pendokong. Satukan idea dan pendapat. Setelah itu sepakat, lalu sama-sama bekerja mendapatkan hasil yang diingini.

Malangnya...Orang sekarang, ramai yang MALAS berfikir...dan MALAS beramal...suka KRITIK dan suka MENYALAHKAN orang. bila orang kalut perlukan cadangan dan tenaga, mereka buat apa? Merekapun LEPAS TANGAN. Betul tak? Akhirnya siapa yang kena tanggung masalah ini? Orang-orang yang tidak berkemampuan atau orang-orang yang tidak sepatutnya. Akhirnya, masalah tak selesai dan berlarutan.

Ini adalah putaran dan akibat dari sikap KRITIK, MENYALAHKAN ORANG dan LEPAS TANGAN sesama kita.

Bilakah budaya ini akan hilang?

No comments: