Tuesday, August 22, 2006

Hujankah?

Soifi,

bikin tanah hatiku tandus. Jiwaku pijar dan panas. Aku tidak tahu mengapa, diri seperti tersesat. Aku fikir, diri sendiri adalah tasik yang menakung air. Bisa menyejukkan dan mendamaikan. Rupanya aku tersilap. Aku sebetulnya sebidang tanah kering di dataran sahara. Kononnya aku ini mampu mendamaikan orang, walhal diri sendiri adalah pepasir kering dan kontang.

Wargh!!!!!

Hatiku tandus.

Wargghh!!!!

Kering...panas...

Wargghh!!

Aku terbakar!

Aku terbakar! Hatiku sudah buta akibat api kemarahan. Emosiku berjelaga hitam dan kewarasanku terkatup dalam asap tebal. Sabarku telah hangus. Kewajaranku sudah terbang di bawa asap yang berkepul-kepulan.


Marah! Marah! Api kian marak!

Jangan dekat, nanti kubakar segalanya. Biar jadi arang, biar jadi abu. Kamu tuang minyak benci dan apiku akan merebak. Kamu tuang minyak kemarahan, nyalaku akan bertambah. Aku dalam kemarahan, kegilaan, kecamukan dan kepayahan. Buat apa lagi? Marahlah aku! Panaskan aku! Biar aku meletup...jadi abu dan arang.

Tik...

Tik...tak...tik...tak...

Titik air?

Tik...tik...

Hujankah?

Api mula padam. Marahku kian padam. Kepanasan...akhirnya hilang. Jadi dingin dan nyaman.

Tuhan, kenapa?

Aku mahu dituang minyak dan kepanasan. Kenapa kau berikan aku ini? (Tertunduk dan menangis)


P/S : Teman yang baik itu seharusnya meleraikan kekusutan dan memadamkan perselisihan. Ternyata, aku gagal dalam ujian untuk menjadi seorang teman yang baik. Tuhan, terima kasih kerana turunkan hujan. Untuk jiwaku yang gersang.

No comments: