Thursday, August 17, 2006

Titipan Ralat untuk Warga Iskandariah

Titipan ini khusus buat siswi Iskandariah yang menyertai bicarawara sastera di dewan Zajlatul Abidah baru-baru ini. Sepatutnya slot bicawara itu bermula jam 2.00pm tetapi telah teranjak hampir 40 minit. Hingga jam 2.40pm barulah ia dapat dimulakan.

Saya mohon maaf terlebih dahulu. Ada perkara yang ingin saya jelaskan. Saya mendapat maklumat dari blog seorang RAFIK yang menyatakan kelewatan itu disebabkan saya. Baiklah, di sana ada salah faham yang perlu saya perbetulkan.

Rafik tersebut memberitahu, program bicarawara tertangguh selama 40 minit itu disebabkan saya lambat muncul di lokasi. Dia juga husnu zhon dengan menyatakan, barangkali saya tersesat jalan. Ini menyebabkan seorang lagi panelis bagi slot tersebut iaitu ustaz Arif terpaksa menunggu hampir 40 minit di muka pintu dewan. Beliau tidak dibenarkan masuk sehingga saya muncul.

Begitulah cerita rafik saya di blognya.

Saya mahu perbetulkan semuanya. Saya sebenarnya tidak lewat. Saya malah tiba di lokasi bersama ustaz Arif tepat jam 1.55pm iaitu 5 minit sebelum slot saya bermula. Akhirnya, saya terpaksa berdiri di depan dewan Zajlatul Abidah selama 40 minit bersamanya. Saya tidak tahu siapa yang menyatakan saya datang lewat. Saya juga pelik bagaimana mereka boleh menyangka saya tidak muncul di lokasi, padahal saya berdiri dan mengetuk pintu dewan sebaik sampai di lokasi.

Saya sebetulnya rasa terhukum. Bayangkan, saya datang menepati waktu, berdiri di depan pintu dewan selama 40 minit. Yang mana sewaktu kami tiba, dewan kelihatan lengang. Bahkan, sewaktu program bermula jam 2.40pm itu peserta masih ramai yang belum tiba. Akhirnya, setelah program selesai...saya dikatakan punca program bermula lambat.

Pelik juga kan? Seolah-olah saya terkena suatu hukuman. Mula-mula saya dijemput sebagai panelis. Setelah kami datang tepat pada masanya. Di paksa berdiri 40 minit di luar dewan. Akhirnya, setelah semua selesai lalu saya di katakan punca program bermula lambat.

Ala kulli hal. Saya mahu tegur dua perkara.

1) Sila betulkan fakta yang salah itu.

2) Kepada yang membikin cerita bahawa saya datang lambat, harapnya dia berhati-hati. Apatah lagi jika menyalahkan saya pada perkara yang saya langsung tiada kaitan dengannya.

Sekian, wassalam.

3 comments:

NASRIAH ABDUL SALAM said...

sabar lah..nak buat lagu mana kalau dah silap faham, susah nak dibetulkan semula.. (SUSAH, bukan TIDAK DAPAT dibetulkan..)

A. Ubaidillah Alias said...

:) Nas.

Tak apalah. Saya dah tegur apa yang tersilap. Selebihnya, menjadi hak mereka sama ada nak baiki silap faham itu atau tidak.

Apapun...itulah kehidupan.

AnJaka said...

Hi izadfahimi, I want to introduce you to http://freearticle.name