Tuesday, October 31, 2006

MENJADI SEORANG PENDIDIK

Saya putuskan untuk TIDAK terlibat dalam dunia perbukuan secara langsung. Saya putuskan untuk TIDAK membuka kelas sendiri. Bererti saya akan memulakan karier saya sebagai guru sepenuh masa di maahad tahfiz sains, Bustanul Arifin. Mulai tahun depan saya akan membawa status pendidik.

Saya terbaca sebuah hadis ketika berumur 14 tahun "Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa, kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibuabap". Setelah saya bertanya kepada ibubapa saya dari hati ke hati...mereka lebih redha dan bahagia jika saya menjadi guru. Dengan itu saya sebagai anak sangat-sangat menginginkan kebahagiaan mereka. Saya putuskan untuk mengambil profesion perguruan sebagai kerjaya.

Saya akan menulis secara sambilan dan menjadikan ia sebagai pendapatan sampingan. Pun begitu, minat saya yang mendapat terhadap penulisan ini tidak akan mematikan usaha saya di tengah jalan. Doakan saya mapan.

:)

5 comments:

kunang-kunang biru said...

semoga berjaya!=)

Anonymous said...

cinta akan bisa sahaja datang bersama kemahuan. teruskan dengan doa, agar anda bisa menjadi pembimbing kepada masyarakat juga kelak, pembimbing kepada anak2 bangsa kita, pembimbing kepada anak2 saya.. (nota: mudah-mudahan saya sempat hantar anak saya belajat dengan ustaz)

tok pulai chondong said...

Berkuburnya Darul Aman Demi MTS Nurul Aman
Sunday, January 06, 2008


Hari ini saya begitu gelisah memikirkan tentang berita yang baru sahaja saya dengar. Antara ingin gembira atau perlu bersedih tentang peristiwa yang berlaku. SMU(A) Darul Aman, Kok Lanas ditukarkan kepada Maahad Tahfiz Sains Nurul Aman. Entah mengapa saya teragak-agak ingin menulis cerita ini, takut mencetuskan ketidakselesaan sesetengah pihak. Tapi biarlah, biar kalam ini berbicara. Kritikan atau cadangan langsung tiada niat jahat yang terselindung, tetapi demi melihat tiada yang menjadi mangsa keadaan.
Pertama : Gembira
Siapa yang tidak gembira apabila sebuah lagi Maahad Tahfiz Sains dibuka untuk orang ramai memasukkan anak-anaknya yang berpeluang menghafaz Al-Quran dan bakal menjadi seorang hafiz kelak. Sekarang ini Kerajaan Islam Negeri Kelantan di bawah Yayasan Islam Kelantan (YIK) memacu misi untuk meramaikan para hafaz Al-Quran di negeri ini. Apa tidaknya dengan Bangunan MTS di Pasir Genda Tanah Merah yang bernilai jutaan ringgit menjadi mercu tanda bahawa Kerajaan Islam Kelantan bersungguh-sungguh melaksanaan misi meramaikan hafiz Al-Quran. Oleh kerana permintaan yang ramai satu cawangan Tahfiz Sains di buka di Kampung Berangan, Tumpat.


Manakala kemasukan pada tahun 2008, menyaksikan kebanjiran permohonan untuk menempatkan anak-anaknya ke MTS menyebabkan Yayasan Islam Kelantan(YIK) mengambil tindakan drastik dengan membuka satu lagi cawangan di sebuah sekolah separuh bantuan kerajaan gred B, SMU (A) Darul Aman, Kok Lanas. Di atas kehendak YIK, para pelajar yang masih belajar di sekolah itu dikehendaki berpindah ke sekolah lain................



Kedua : Saya Sedih


Bila difikirkan kembali, saya menjadi sedih dengan tindakan YIK menutup SMU(A) Darul Aman demi mendirikan cawangan Maahad Tahfiz Sains. Sebelum ini sekolah ini sememangnya amat uzur dari segi infrakstrukturnya dan jumlah pelajar yang tidak ramai. Di Daerah Kok Lanas inilah satu-satunya sekolah agama yang masih lagi bertahan sejak PERKAPITA disekat oleh kerajaan zalim Malaysia. Dengan jumlah pelajar yang kecil sekolah ini masih lagi beroperasi dan saya masih ingat sekolah ini pernah menerima anugerah kecemerlangan akademik pada peringkat PMRU dan PMR.


Di sekolah ini pelajar tempatan dari Kok Lanas ditarbiah dan didik dengan pendidikan Islam yang syumul yang tidak ada di sekitar daerah Kok Lanas ini. Sekolah ini menjadi harapan penduduk setempat untuk melihat anak-anaknya cemerlang dari sudut sahsiah dan akademik. Ya, kadang-kadang saya lihat sekolah ini ibarat "Hidup segan Mati Tak Mahu'. Namun ia tidak boleh menjadi sebab mengapa ia harus ditutup.


Usaha para guru untuk menarik anak-anak belajar di sini begitu jelas. Walaupun sukar mendapatkan bantuan untuk membangunkan sekolah ini namun mereka berusaha mencari dana untuk menceriakan sekolah ini. Kalau dahulu pagar buruk, tapi kini sudah ditukar kepada pagar batu demi memastikan masyarakat tertarik untuk menghantar anak ke sini. Akhirnya usaha-usaha yang dilakukan oleh mereka yang prihatin untuk membangunkan sekolah agama ini berakhir dengan arahan dari pihak atasan YIK untuk menukarkan sekolah agama ini kepada Maahad Tahfiz Sains atas faktor permintaan yang tinggi dari pihak luar daerah Kok Lanas dan luar dari Kelantan.



AKHIRNYA MEREKA MEREMPAT, SEKOLAH MEREKA DIRAMPAS


Begitulah takdir menentukan bahawa pelajar-pelajar yang masih belajar di sekolah ini akhirnya merempat di daerah sendiri. Mereka langsung tidak menyangka cuti panjang persekolahan akhir tahun 2007 membawa episod getir dalam hidup mereka. Sangkaan mereka tahun 2008 mereka masih lagi tetap belajar di sini, namun idea "pantas", "cerdas", dan "bijak" daripada YIK menyebabkan pelajar asal yang BERHAK belajar di sini akhirnya merempat. Mereka diarahkan untuk berpindah ke sekolah agama berdekatan.


DALAM KEADAAN TERPINGGA-PINGGA


Saya tahu pastinya ada pelajar yang terkejut beruk, sedih dan pastinya ada yang mengalirkan air mata kerana sekolah kesayangan mereka bukan lagi menjadi tempat mereka untuk belajar. Jika hari pertama sekolah dibuka, biasanya pelajar-pelajar perempuan sibuk membersihkan kelas dan membetulkan meja, manakala pelajar-pelajar lelaki pastinya sedang bermain di luar kelas bersama dengan kawan-kawan sementara menunggu loceng pertama dibunyikan.



Tapi pada hari itu, mereka diserahkan buku rekod sekolah, mengisi borang pertukaran sekolah, tidak perlu membayar yuran sekolah, tidak perlu membersihkan kelas dan tidak perlu mengambil buku teks. Pada hari itu mereka bersalaman dengan guru-guru buat kali terakhir bersama dengan teriak tangis kerana sedih di atas perpisahan mengejut yang terjadi. Entah bila pasti mereka akan bertemu. Sedang di minda mereka: "Di Mana Aku Ingin Belajar."


Alhamdulillah, jika ada yang masih istiqamah, mereka pasti akan menyambung pengajian mereka di mana-mana sekolah arab yang berdekatan. Walau berdekatan, ia tetap jauh dari tempat tinggal mereka. Mereka perlu berkorban demi pelajaran agama tidak tercicir.






SIAPA YANG MENJAGA KEBAJIKAN MEREKA


Dalam kalangan mereka ada yang susah, kesempitan wang, tiada kenderaan dan pelbagai kesusahan lagi yang timbul selepas mereka di arah berambus dari sekolah itu. Pernah dahulu saya ingat sekolah ini menawarkan yuran percuma kepada sesiapa yang mendaftarkan anaknya di sini. Tetapi kini siapa yang ingin membela nasib mereka? Ada yang yatim, miskin, keluarga bercerai dan pelbagai lagi..Siapa ingin membela mereka? Siapa?


TEGARKAH MEMBIARKAN MEREKA MEMBUAT KEPUTUSAN


Dalam keadaan terdesak ada yang mengambil keputusan untuk bersekolah sahaja di sekolah menengah biasa. Siapa yang bertanggungjawab???Tegarkah melihat mereka berada di sekolah menengah harian biasa dek kerana tiada yang ingin membela nasib mereka.


SAYA PERNAH BERSAMA MEREKA


Saya pernah bersama dengan pelajar-pelajar di sini dalam satu program smart solat. Saya memahami perasaan mereka, saya menghayati masalah mereka dan saya menangis bersama-sama mereka. Ada yang meluahkan perasaan sedih kepada saya, ada yang meluahkan masalah peribadi mereka....saya mandi-manda bersama adik-adik di sini. Adik-adik di sekolah ini memanggil saya abang dan nilai ukhuwwah bersama mereka pasti saya ingat sampai bila-bila.



HADIRNYA MTS....SEPANTAS KILAT SEKOLAH ITU DIBANGUNKAN..


Langsung saya tak menyangka setelah pelajar SMu(A) Darul Aman berpindah, sepantas kilat sekolah itu mula dibangunkan. Kantin yang buruk dicat, bangunan dicantikkan........pastinya orang tidak akan kata lagi ini sekolah buruk.....


Hairan saya, mengapa kini baru dibangunkan oleh YIK. Mengapa tidak ketika sebelum pelajarnya dipindah. Ahh..sedihnya..Sukar sekali saya ingin meramalkan sikap YIK ni... Alangkah bagusnya jika pembangunan seperti ini dilakukan sejak dulu lagi, bukan pada era MTS yang baru dibuka ini.. Dengar kata projek berharga 8 juta akan segera dibangunkan untuk keselesaan pelajar Maahad Tahfiz Sains (MTS)....



ADIK-ADIK INILAH RANJAU DALAM PERJUANGAN


Mungkin ini nasihat saya untuk adik-adik yang berpindah.. Sabarlah Allah taala akan membalas pengorbanan adik-adik.. Sememangnya orang yang belajar agama ini seringkali ada cabaran dan ranjau perlu ditempuhi. Ingatlah kita nih adalah golongan asing. Islam datang dengan asing dan kembali pun dengan asing. Istiqamahkan perjuangan untuk terus belajar di sekolah agama..



DARI ROBOHAN DARUL AMAN YIK BINA NURUL AMAN


Jika saya adalah penduduk di daerah Kok Lanas, pastinya saya akan bersungguh-sungguh mempertahankan sekolah ini dari ditutup. Walaupun niat YIK adalah mulia untuk membina MTs, tetapi tidak sepatutunya sekolah agama dijadikan korban..Sesuatu perlu diganti oleh YIK untuk memastikan penduduk Kok Lanas terus memperolehi didikan agama secukupnya kerana MTS bukan milik penduduk Kok Lanas tetapi dihuni oleh sejumlah besar pelajar di luar daerahnya dan di luar Kelantan. Sesungguhnya YIK perlu mencari ganti di atas tutupnya SMU(A) Darul Aman..


Semoga MTS Nurul Aman memancarkan cahaya para huffaz di daerah Kok Lanas.. Allahuakbar!!!Allahuakbar!!!

Unknown said...

salam.
erm,Ustaz ajar madah apa?
hehe~bleyh minta tunjuk ajar..!
salam

MKriza said...

Semoga berjaya ustaz. Saya setuju dengan pilihan ustaz untuk menjadi pendidik. Ianya tidak semestinya ustaz melupakan langsung dunia buku. Ustaz masih boleh menulis di masa senggang.

Semoga ustaz berjaya di kedua-dua bidang ini.