Wednesday, September 19, 2007

ESKAPISM - Mahu Jadi Orang Lain

Entah kenapa, sehari dua ni hati selalu wara-wiri. Tertanya-tanya sedapkah menjadi orang lain? Sedapkah jadi orang yang tak ada kerja dan bebas ke mana-mana? Dengan kata lain, kekadang terasa penat menjadi diriku yang sekarang ini.

Banyak yang ingin dikejar, banyak pula yang datang mengejar. Banyak kerja dan perkara yang ingin dibuat...dalam masa yang sama banyak juga kerja lain yang disuruh buat. Sesekali hati duk tanya pada diri sendiri, tak ada orang lain kah yang hendak disuruh?

Dalam masa yang sama, diri ini mengakui bahawa kerja adalah peluang untuk meningkatkan kemahiran diri. Jika banyak kerja yang mampu dibuat, bererti kecekapan juga bertambah. Namun, atas kapasiti sebagai seorang manusia kekadang hati kita mengeluh juga mahu sedikit ruang untuk berbuat perkara yang disukai. Mahu tak mahu, kita tetap perlu menyatakan bahawa eskapism bukanlah suatu benda yang boleh dipakai dalam diri.

Kita tak boleh jadi orang lain. Itu hakikat yang telah kekal semenjak azali. Maka, belajarlah menjadi diri sendiri dan menerima segala tanggungan dengan besar hati. Bukan lemah hati.