Monday, May 11, 2009

Kenangan Mengikuti Sukarelawan Kemboja

Hujung tahun 2007. Saya menyertai sukarelawan antarabangsa ke Kemboja. Saya diantara 52 peserta yang dipilih seluruh Malaysia menerusi sesi temuduga. Alhamdulillah, tuhan buka peluang kepada saya. Terima kasih kepada kakak2 dan abang2 panel yang memberi peluang ini.

Hari pertama memasuki pra-departure training. Saya diminta memperkenalkan diri dan hasrat besar dalam kehidupan. Sebelah saya adalah rakan dari Kelantan. Lihat perut saya, agak boroi. (klik gambar untuk imej jelas)


Pada awalnya saya pemalu dan agak klasik. Malah, saya juga tidak pandai berbicara dengan peserta yang berbeza bangsa. Sehinggalah Chan(berbangsa cina) memanggil saya abang Ubai. Dan Xavi(Berbangsa india) memanggil saya 'Ustat'. Kami diberi peluang untuk disuratkhabarkan menerusi pelancaran sukarelawan antarabangsa di KL Central.


Gambar di bawah ini adalah hari terakhir sebelum kami bertolak dari tapak latihan ke Kemboja.


Di bawah ini adalah malam pertama saya di Kemboja. Di situ ialah surau Kampung Kandal yang menjadi hotel 5 bintang untuk group lelaki. Pada malam ini, saya diminta berucap di hadapan penduduk kampung Kandal. (Wah, macam wakil duta Malaysia rasanya)


Di dalam gambar di bawah, saya berada di tepi sungai Kandal. Sungai itulah sumber utama rezeki penduduk Islam di situ. Perahu mereka adalah villa mereka. Malah ada yang sudah mendapat 3 orang anak selama menetap di atas villa perahu itu. Boleh anda bayangkan bagaimana hal itu terjadi?


Dalam group saya, ada peserta Berbangsa India. Ganesh dan Xavi. Mereka adalah remaja berhati tulus. Seorang peserta berbangsa Cina iaitu Chan. Dia seorang guru yang baik kepada penduduk Islam Kandal. Selebihnya adalah peserta Melayu.

Di sini, adalah sebuah restoran 5 bintang di Kemboja. Restoran milik orang Islam. Saya diraikan bersama rakan2 lain sebelum bertolak pulang ke Malaysia. Ketika ini, saya benar-benar terharu dan berbangga menjadi rakyat Malaysia.

Banyak pengajaran hidup yang saya dapat dari perjalanan ini. Percayalah, sebagai orang Islam yang berilmu...perpaduan itu perlu dibentuk secara Islamiyyah. Bukan secara kebangsaan. Ia akan menjadikan masyarakat kita lebih muafakat.

4 comments:

Unknown said...

kisah ni mcm dlm bku Hei Kawan jer... Btl kn?

A. Ubaidillah Alias said...

Ye, pengalaman ke Kemboja telah dirakamkan dalam buku Hei Kawan! Jangan Patah Semangat.

saljuhumairah said...

InsyaAllah saya cuba. Seronok lah ust...dpn pg jalan2..

mie said...

rindu kat semua... :)

bila agaknya boleh berjumpa kembali... (",)