Tuesday, August 11, 2009

MENJADI PEGAWAI TADBIR (N41)

Saya bukan lagi guru, saya adalah pembantu pegawai bahagian latihan. Di mana? Di Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) atau Kelantan State Economic Development Corporation (KSEDC).

Sebenarnya saya masih lagi dalam keadaan terpinga-pinga dan mabuk(agaknya), jika dahulu saya berada di maahad tahfiz yang hanya menguruskan pelajar menengah. Kini saya berada di perbadanan terbesar di Kelantan yang menguruskan hartanah, perumahan, perlombongan, minyak dan sebagainya. Dahulu saya hanya memikirkan apakah subjek yang akan saya ajarkan kepada pelajar, hari ini saya perlu mengurus program berstatus belasan atau puluhan ribu.

Minggu pertama saya masuk bekerja, saya sudah perlu mengendali Seminar Pengurusan Organisasi yang melibatkan YB dan Senator. Seminar itu diadakan di Kelantan Trade Centre(KTC), kos sewa dewan sahaja memakan belanja RM 7k. Saya bagai terkasima...bukan! Saya bagai rusa masuk kampung. Lebih tepat lagi...saya seperti orang kampung Ulu Kelantan yang pergi naik KL Tower.

Dahulu saya pulang kerja jam 3pm, sekarang saya pulang kerja jam 5.30pm atau 7pm. Ia adalah suatu perbezaan rutin yang ketara. Ia adalah suatu suasana kerja yang amat berbeza apabila kita berada bersama pegawai yang 'high class' namun dari segi jiwa 'islamik' cukup tinggi. Saya amat bersyukur berada di sini kerana saya dapat merasakan keinginan membawa agama di dalam jiwa pekerja di PKINK begitu ketara. Budaya solat berjemaah dan talaqqi Al-Quran serta tafaqquh fid Deen wujud di dalam bangunan pejabat PKINK. Hebat bukan?

Saya dan pegawai lain perlu merancang program kerohanian, peningkatan skill, pembentukan kerjasama dan kaunseling kepada kakitangan SEDC di ibu pejabat. Ditambah pula dengan kakitangan anak syarikat yang keseluruhannya berjumlah hampir 1,500 orang. Terbukti, ini bukan kerja main-main.

Bagi rakan-rakan dari Mesir atau di mana sahaja yang mengenali diri saya, jika anda sedang menguruskan program consultant yang berkaitan dengan latihan dan motivasi. Sudilah kiranya berhubung dengan saya di talian 0199884869. Barangkali kita boleh bekerjasama di masa akan datang. Insya Allah. Saya mohon doa kepada semua pembaca....doakan saya mapan dan terus tekal berdiri. Insya Allah.

4 comments:

ila_addin said...

Alhmdulillah.. smoga ustaz trus maju dlm nidup ni.. Amin..

MKriza said...

Tahniah ustaz.

Unknown said...

andai benar ada peluang untuk bekerjasama..betul ustaz mahu bekerjasama dengan saya?

A. Ubaidillah Alias said...

insya allah

Boleh bekerjasama jika kebetulan masa dan keperluan.