Monday, August 14, 2006

Menulis untuk Menyumbang

Minggu lepas, saya dihubungi ustaz Hud selaku BPP PMRAM. Dia mengkhabarkan satu berita baik. Novel saya 'Izinkan Aku Pergi' (IAP) telah siap disemak dan telah mendapat kelulusan. Saya gembira. Mudah-mudahan doa dan harapan saya selama 5 tahun terkabul.

5 tahun yang lalu saya budak kampung yang tak tahu apa itu dunia penulisan dan perbukuan. Saya menyertai WARTA PMRAM dan bergiat cergas kerana minat. Kemudian, beberapa orang rakan mahu menaikkan saya sebagai exco penerbitan. Saya jadi gawat.

Saya bertemu beberapa orang senior yang arif dalam dunia penerbitan, antaranya ustaz Rosdi Abdullah. Iaitu penyusun antologi cerpen 'Sinar Di Horizon Nil' yang diterbitkan oleh DBP. Dia berpesan pada saya. Ambil ilmu persatuan ini secukupnya, sebelum anda pulang ke Malaysia sebagai graduan...pastikan anda tinggalkan jasa di sini. Dengan kata lain, menghasilkan buku sendiri untuk pelajar Mesir.

Buat masa ini, saya perlu siapkan kata pengantar dan menyerahkan design kulit novel IAP. Kemudian, sebaik persetujuan dibuat...buku itu akan saya lepaskan sepenuhnya untuk manfaat PMRAM. Novel IAP ini saya bikin khas untuk PMRAM, keuntungannya akan dibahagi antara PMRAM dan KPKM. Saya cuma mahukan 10 naskah percuma novel IAP sebagai upah menulis. Itu sahaja. Dari awal lagi saya tidak bercadang menulis untuk keuntungan, saya menulis untuk menyumbang. Iya...menyumbang.

Memang ia masih hak milik saya, namun saya melepaskan hak itu untuk PMRAM. Terserah pada PMRAM untuk mengubah isi dan percetakannya. Ia bukan lagi hak saya. Oh ya! Hanya dengan PMRAM sahaja saya berlapang dada, dengan penerbit lain saya tidak akan bersikap begini.

Apapun...masing-masing perlu ingat. Bakat adalah pinjaman dari Allah SWT. Ia bersifat pinjaman dan tidak kekal. Jadi, tiada gunanya saya menguasai segala bahan yang ditulis sendiri kerana itu juga datang dari Allah. Mudah-mudahan, Allah menerima cara saya ini.

Wassalam.

3 comments:

tintaHati said...

Mabbruk! Bakal menerbitkan novel kedua. Tapi pasarannya tak ada di Malaysia, sayangnya..

A. Ubaidillah Alias said...

:) Kalau nak, kena kirimlah. Tak sedap sangatpun, biasa-biasa jer. Hi hi hi.

tintaHati said...

Ok kirim satu yek! Bayar kemudian, boleh ker?