Saturday, December 23, 2006

MENJADI KETUA FASILITATOR

Pada asalnya saya tidak mahu menyertai TOT(Training Of Trainer) untuk menjadi salah seorang fasilitator bagi program Belia Benci Dadah(BBD) di Kubang Bemban, Pasir Mas, Kelantan. Kerana kebetulan pada tarikh TOT itu dibuat saya perlu menghadiri temuduga untuk menjadi guru Yayasan Islam Kelantan(YIK). Ketika itu saya telah maklumkan kepada bahagian urusetia Jabatan Belia dan Sukan Negeri Kelantan bagi menyatakan keuzuran saya menyertai kursus anjuran mereka.

Hari itu pada 17hb Dec, saya diminta ke rumah Puan Hajjah Rohana(Pegawai yang menganjurkan program BBD) dia minta jasa baik saya untuk menyertainya. Kerana program Belia Benci Dadah yang bakal diadakan pada 18hb ini adalah First Project yang dibuat oleh Kementerian Belia dan Sukan dengan Kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan(AADK) Negeri Kelantan. Beliau menyatakan kebimbangan sekiranya saya tidak melibatkan diri, kerana majoriti fasilitator yang dipilih adalah kalangan pelajar IPT yang masih freshie. Dia juga meminta jasa baik saya untuk menyertai BBD sebagai tenaga penceramah dan pengkuliah maghrib dan subuh.

Saya tergamam mendengar penjelasan dan permintaan Puan Rohana. Katanya lagi, fasilitator yang diambil untuk mengikuti program ini adalah campuran seluruh IPT sama ada ITM, UM, UPM, UKM dan sebagainya. Jadi, mereka tidak mempunyai background agama yang luas seperti saya. Saya rasa sedikit keberatan, maklumlah...saya satu-satunya fasi yang belajar di Al-Azhar Mesir. Namun, untuk memastikan program BBD berjalan dengan baik, saya akur.

Sebaik menyatakan persetujuan, saya bergegas pulang untuk menyusun jadual sendiri. Saya perlu menghadiri temuduga dan sekaligus ke Pasir Mas. Namun, alhamdulillah dengan pertolongan Allah saya dapat menguruskan semuanya dengan baik. Malah pada pertemuan saya dengan semua barisan Fasi...sekaligus saya telah dilantik menjadi ketua mereka. Saya tidak tahu bagaimana hal ini berlaku, katanya perlantikan itu dibuat oleh Puan Hajjah Rohana sendiri.

Ini bererti saya bukan sekadar menjadi ketua mereka, malah saya juga membawa imej Universiti Al-Azhar di mata mereka memandangkan saya adalah wakil IPT Al-Azhar. Program itu berlangsung dari 18 sehingga 21hb Dec dan terlalu banyak kesukaran yang terpaksa saya lalui. Saya benar-benar diuji dan teruji dengan karenah ramai pihak terutamanya pihak urusetia Kubang Panjang dan NGO. Peserta juga adalah seramai 339 orang. Namun...apa yang paling manis untuk saya kenang. Rata-rata barisan fasilitator semuanya bersatu hati dan bekerjsama dalam menjayakan program ini.

Saya dapat merasai sokongan dan kerjasama yang mereka berikan adalah yang terbaik. Saya sangat berterima kasih di atas sumbangan tenaga dan fikiran mereka dalam menjayakan program 4 hari ini. Malah program ini mendapat liputan daripada wartawan dan pihak di jabatan Menteri.

Apapun...saya tidak mahu bercerita banyak tentang masalah yang timbul. Cuma mahu menyatakan, bahawa tuhan tidak akan membebankan kita tugas yang tidak mampu kita pikul. Sekiranya kita dilantik untuk menjadi ketua kepada sesuatu kumpulan...ini bererti kita layak dan mampu. Cuma yang perlu difikirkan adalah bagaiaman cara untuk memasti amanah ini terlaksana dengan baik serta saksama.

:) kepada semua fasi yang terlibat seramai 45 orang. Terima kasih. Semoga kalian maju jaya dalam pelajaran. Sekian. Wassalam.

No comments: