Monday, February 05, 2007

BIDAN TERJUN A.K.A. GURU BAHASA MELAYU

15 Januari 2007. Kenyataannya, saya telahpun diminta mengajar subjek Bahasa Melayu. Buat masa sekarang, Maahad Tahfiz Sains Bustanul Ariffin mempunyai dua orang guru Bahasa Melayu dan saya salah satu daripadanya. Sekolah yang menampung pelajar seramai 190 orang itu hanya mempunyai dua orang guru Bahasa Melayu. Manakala guru matematik belum ada.

Saya berpendidikan Tahfiz, mempunyai diploma dalam ilmu qiraat serta mengambil pengkhususan dalam bidang tafsir. Tup-tup saya mengajar subjek Bahasa Melayu. Apakah makna semua ini? Ini menyatakan bahawa sekolah Yayasan Islam Kelantan (YIK) masih memerlukan guru akademik.

Kita sudah maklum, kebanyakan guru telah beralih ke J-QAF atau ke sekolah kementerian. Ada kata-kata yang menyebut bahawa tidak ada guru yang terliur untuk duduk di sekolah YIK melainkan terpaksa. Benarkah begitu?

Jawapannya tidak benar. Saya juga ditawarkan beberapa jawatan di syarikat swasta dan pejabat kerajaan. Semuanya ditolak demi untuk menjadi tenaga pengajar di sekolah Yayasan. Tak kira apa subjek yang saya ajar…saya akan mengajarnya dengan sepenuh hati. Insya Allah.

Tapi…mampukah saya?

1 comment:

A. Ubaidillah Alias said...

Nas...thanks...

a

lot!

:)