Tuesday, October 09, 2007

Kecewa Berkali-kali, Putus Asa Tidak Sekali

Hidup ada banyak cerita. Ditayangkan di pentas yang berbeza-beza. Kita berlakon dalam dunia masing-masing dan memegang watak yang telah siap ditulis. Saya tidak akan menjadi anda. Anda tidak akan menjadi saya. Saya ada tanggungjawab untuk dibuat dan tanggungjawab itu tidak boleh diambil oleh anda atau orang lain.

Kita tidak pernah meminta dilahirkan untuk jadi orang begitu atau begini. Kini dilahirkan untuk menerima ketentuan. Ketentuan itu perlu kita fahami. Kefahaman itu perlu diterjemahkan dengan pelaksanaan. Pelaksanaan itu memakan masa, tenaga dan fikiran atau dengan erti kata yang lain "Pelaksanaan itu memerlukan pengorbanan". Justeru, kita tidak boleh menolak dan mengatakan "Ini bukan kerja saya". Setelah menyedari apa yang perlu dibuat dan apa yang wajib dibuat, kita cuma miliki satu pilihan "Kita akan lakukan semuanya. Buat sehabis baik dan sekadar yang termampu."

Setiap kali kita bekerja...kita kepenatan. Kita meminta bantuan rakan-rakan, berharap akan ada yang menolong. Akhirnya tiada sesiapa menolong. Wang habis, tenaga keluar, masa terbuang dan kita kecewa. Berhenti? Tak mungkin! Kita melangkah lagi, teruskan usaha walaupun seorang diri. Akhirnya, kita minta bantuan kawan-kawan lagi. Mereka kata mereka sanggup tolong dan bila tiba masa diperlukan mereka tidak juga muncul. Kecewa lagi! dan lagi! Berhenti? Tidak sama sekali.

Kita dilahirkan untuk bekerja dan memimpin ummah. Kita tidak dilahirkan untuk memarahi orang lain. Kita dilahirkan untuk menyempurnakan amanah yang ada, bukan untuk sibuk merepek kepada orang yang tidak menjalankan tugas. Kita adalah kita. Tugas kita adalah tanggungjawab kita. Jangan fikir tentang orang selagi tugas kita belum selesai. Kerana dengan menyelesaikan tugas kita, bererti kita tidak menjadi seperti orang-orang itu.

Layar yang teguh mampu memagar angin kencang,
Nakhoda berhati sali tidak akan tewas di tengah gelombang,

Tanpa cabaran seseorang tidak akan menjadi kuat,
Tanpa halangan seseorang tidak akan menjadi hebat.

No comments: