Tuesday, October 09, 2007

Tugasan Hari Raya

Sehingga hari ini, kepala saya berputar ligat. Banyak tugasan yang perlu disenaraikan kembali kerana takut keciciran. Saya menyenaraikan tugas yang sedang dibuat dan yang akan dibuat.

Sedang :
1) Imam terawih - tiada komentar.

2) Kuliah setiap malam - tiada komentar.

3) Menyediakan persiapan untuk majlis Alumni pada hari raya ketiga - Setakat ini, semua persiapan terakhir disiapkan secara sendirian. Walaupun ada rakan-rakan yang boleh membantu, namun saya tidak fikir mereka mempunyai keluangan masa yang banyak untuk Alumni.

4) Menyiapkan keperluan hari raya untuk ahli keluarga yang bakal pulang berhari raya - Saya satu-satunya anak lelaki yang tinggal sebumbung dengan ibubapa. Urusan membeli barang-barang, menempah makan, membuat persiapan menyambut abang-abang yang pulang beraya perlu dibereskan.


Akan buat :
1) Khutbah raya - Sekarang saya belum mempunyai teks khutbah hari raya. Perlu mencarinya di mana-mana dan memeriksa ayat serta melatih pembacaannya. Kerja ini ringkas tetapi perlukan fokus yang baik.

2) Persiapan Rumah terbuka - Sebagai anak yang duduk di rumah, saya sedari banyak kerja yang perlu saya buat berbanding adik beradik yang 'pulang jarang-jarang'. Setiap kali dibuat kenduri atau rumah terbuka, hampir keselurhan tugas persiapan terpaksa saya uruskan terlebih dahulu. Bukan senang hendak set-up rumah untuk majlis kenduri-kendara. Kalau tak cukup perkakas dan persiapan awal, boleh jadi haru-biru.

3) Tukang Jaga Makanan dan Minuman - Banyak kerja yang perlu dibuat di hari terbuka. Hampir semua kerja di dapur orang perempuan lakukan termasuk menyusun dan membasuh pinggan-mangkuk. Kebanyakan adik beradik yang lain sibuk melayan tetamu. Melayan tidak penat berbanding dengan kerja 'Tambah makan dan minuman'.

4) Majlis Jalinan Jiwa (JANJI07) - Hari raya ketiga nanti, saya perlu mempastikan semua persiapan majlis tersebut siap-sedia. Tempahan - Jemputan - Pamplet - Borang Pendaftaran - Kamera - Banner - hampir kesemuanya disiapkan sendirian. Doa-doakan agar semuanya lancar.

No comments: