Wednesday, November 19, 2008

Oops! I Fall In Love

Sebetulnya sudah beberapa kali saya menerima undangan menyampaikan kuliah di Surau Pengajian Islam di USM Kubang Kerian. Namun, itu adalah kuliah pengisian biasa. Kandungan ceramah seputar isu akidah dan permasalahan batasan pergaulan lelaki dan wanita. Namun pada 20 haribulan ini, saya perlu menyampaikan sebuah kuliah bertajuk "Oops! I Fall In Love" pada malam Jumaat.

Saya bertanya pada diri sendiri. Apakah yang sewajarnya saya bicarakan untuk menyentuh persoalan cinta dikalangan khalayak remaja kampus? Saya membuat sedikit revision dan study. Saya menemukan beberapa persoalan yang wajar dikupas untuk khalayak remaja.

Perkara yang saya rasakan sesuai untuk dikupas :

1) Bentuk percintaan remaja zaman sekarang dan percintaan zaman salafussoleh. Wujudkah? Bagaimana perbezaannya?
2) Apakah hukum percintaan dan larangannya di dalam agama? Hikmah dan larangan.
3) Apakah krisis yang biasanya berlaku ke atas pasangan dalam perkahwinan yang berasaskan kecantikan, keturunan, harta.
4) Kelemahan lelaki dan keghairahan wanita zaman sekarang.
5) Permasalahan dan persepsi yang biasa berbangkit dikalangan remaja.
6) Membawa cinta ke matlamat sebenar (Perkahwinan dan kebahagiaan sebenar dalam hidup)
7) Kesimpulan.
8) Soal jawab.

Rasanya itu sahaja yang mampu dikupas dalam masa satu jam. Itupun jika sempat. Selebihnya saya perlu serahkan kepada Allah dan kepada remaja sendiri untuk mencari destinasi cinta mereka. Mudah-mudahan mereka menemui jalan mencari bahagia.

All the best!

1 comment:

Mohamad Solehin (Ibnu Bakri) said...

Assalamualaikum....

Semuanya bagus Ya Ustaz...
smoga tidak keberatan jika dijemput lagi..

NYP Persatuan Sains Perubatan
USM Kampus Kesihatan