Sunday, December 21, 2008

KESESUAIAN MEMILIH JODOH

Petikan dari buku "AKU MAHU JATUH CINTA....Tapi, dengan siapa?"

KESESUAIAN MEMILIH JODOH

Sesekali bila bertafakkur sendirian saya akan bertanya pada diri sendiri “Apakah lagi perkara yang sepatutnya diberitahu kepada remaja?”


Lalu saya dapati masih banyak asas-asas besar yang perlu disedari oleh kebanyakan remaja. Namun perkara itu jarang disebutkan kepada mereka. Justeru, dalam bahagian ini saya akan berbicara kepada anda dari kacamata seorang muslim. Saya mahu memberitahu asas-asas pemilihan dan penyesuaian jodoh yang diajar oleh Allah dan rasul-Nya.


Kesesuaian atau kesefahaman dalam memilih pasangan adalah merupakan asas dalam membina keluarga Muslim. Sudah tentu segala yang diasaskan atas agama, pasti mencapai bahagia dan sukses! Saya ingatkan remaja, kesesuaian di sini bukan dalam bidang kedudukan, pangkat dan harta kekayaan, akan tetapi kesamaan atau kesefahaman dalam bidang agama.


Ingat, kesamaan di sini ialah kesamaan dalam bidang agama! Inilah yang nabi pesan dalam soal memilih keturunan. Bukan keturunan yang kaya atau berharta, tetapi keturunan yang beragama dan warak.

Di dalam Islam seorang lelaki yang miskin atau seorang budak boleh menikah dengan wanita yang kaya. Orang yang tua boleh menikah dengan wanita atau lelaki yang muda. Akan tetapi orang yang fasiq dan zalim walaupun kaya, tidak boleh menikah dengan seorang wanita yang solehah, taqwa dan baik budi pekertinya.


Jelas tak?


Kesesuaian atau kesefahaman dalam memilih suami mahupun isteri adalah merupakan asas dalam membina keluarga Muslim. Kesesuaian disini bukan dalam bidang kedudukan, pangkat dan harta kekayaan, akan tetapi kesamaan atau kesefahaman dalam bidang agama.



Bersambung dalam buku... :)


No comments: