Friday, June 23, 2006

Hari Keluarga Haji Hassan Mamat

Ok, keluarga Haji Hassan bin Mamat (Ayoh), iaitu bapa kepada abah saya ni besar jugalah. Kalau di kampung orang panggil ayoh dengan nama Pak Da manakala abah saya pula dipanggil nama Pak Long, mama saya orang panggil Mak Long. Atuk, abah dan mama masing-masing anak pertama dalam keluarga.

Isteri kepada ayoh pula bernama Allahyarhamah Hjh Aminah bt Awang Seman(Mok). Mok baru sahaja meninggal dunia pada 21hb Mac 2006. (Moga rohnya dicucuri rahmat). Saya sempat menyembahyangkan jenazah arwah sebelum berangkat ke Mesir pada 1hb April.

Biasanya dua tahun sekali keluarga Ayoh Hassan akan buat gathering besar-besaran. Uncle, auntie, cousin semua turun memenuhi undangan hari keluarga. Gathering yang latest ni kita buat pada 5&6 november di Perdana Resort. Sewa 18 buah chalet dan sebuah dewan, kehadiran sekitar 60 orang rasanya.

Ini acara pembukaan, ucapan perasmian daripada abah. Dipengerusikan oleh Abe Long saya (Amir Malik). Sambil mendengar ucapan, kat luar dewan ada tukang bakar BBQ. Besh! Besh! Kalau rasa nak makan, boleh ambil bila-bila masa dan bawa masuk dalam dewan.
Actually, banyak acara yang dipersembahkan. Tapi, sebab gambar yang diambil malam tu tak berapa clear...saya letak gambar yang dirasakan ok jer. Di bawah ni acara busana muslim/ah. Sepupu dan anak saudara saya sedang memperagakan pakaian masing-masing dengan gaya tersendiri.
Ini pula acara dikir barat. Dikepalai oleh dua beradik iaitu Akmal Baju Jarang(adik) dan Eming Bunga Tanjung(abang). Mungkin tak ramai lagi yang mengenali nama mereka. Sepupu saya, Akmal yang baju hijau tu. Eming pula yang duduk sebelah akmal sambil pegang dua benda berwarna oren.



Selesai acara dikir barat, majlis malam itupun selesailah. Keesokannya, acara sukaneka. Saya tak sertai satu acarapun sebab kena hantar ayoh balik ke kampung. Dia penat duk chalet...sebab susah nak tidur. Lagipun ayoh ada penyakit lelah, dia tak selesa duduk lama-lama di chalet.

Kat bawah ni antara aksi aunti2 saya menjayakan cabaran bowling padang. Bowling padang ni tak sama dengan yang dipertandingkan di sukan komanwel. Bola dia daripada buah kelapa dan pin daripada botol air mineral.


"Baling comel! Gelek molek! Biar keno!"



Berakhir sudah catatan hari keluarga. Di bawah ni, gambar anak saudara saya yang paling aktif Mohammad Amar Danish bin Sumardie Shan. Setakat ni, belum ada lagi yang berjaya mengalahkan sikap hyperactivenya. Kalau ditegur atau disekat keinginannya, dia akan menggigit dan mengutil anda. Saya dah berparut di bahu kesan gigitannya. Tapi, dia juga antara anak saudara favourite. Sebab lidahnya yang petah dan perangainya yang cerdik tu. Moga membesar dengan matangnya nanti. Khidmat pada abi dan ummi.

(Hiyagghh! Sharingan!)

No comments: