Monday, June 19, 2006

Rufaqa'

Hadis nabi "Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka ubahlah(tegahlah) ia dengan tanganmu, jika kamu tidak mampu(menggunakan tangan) maka ubahlah dengan lidahmu. Jika kamu tidak mampu (menggunakan lidah) maka ubahlah dengan hatimu. Demikian itu adalah selemah-lemah iman"

Sehari dua ni isu Black Metal, Punk, Skin Head tenggelam seketika. Geng mereka tak lenyap, masih wujud. Cuma berada di bawah radar. Biasanya mereka muncul balik sekitar bulan Ogos, waktu nak sambut kemerdekaan. Juga waktu perayaan-perayaan tertentu, barulah mereka menggila. Ini satu benda yang kerajaan perlu ambil langkah pencegahan(Walaupun memang mereka bukan peduli sangat).

Remaja kita ramai yang jahil, tersangat jahil tentang akidah Islam sehingga mereka menyertai geng Black Metal, Punk, Skin Head dan lain-lain untuk berseronok. Mereka langsung tidak tahu bahaya kumpulan ini. Jadi, tanggungjawab siapa untuk menyedarkan mereka? Pasti ulama' dan orang-orang yang mempunyai pengaruh dalam masyarakat. Jadi, kerajaan patut usahakan sesuatu agar ulama' dapat menyuarakan teguran kepada geng sesat ini. (Malangnya, kerajaan kita juga anti ulama')

Selain geng itu, sekarang dah muncul kembali Al-Arqam versi kedua ataupun Rufaqa'. Geng ini lagi bahaya dan membahayakan akidah Islam. Saya mengakui, dakwah al-Arqam menerusi hiburan nasyid, ekonomi dan dakwah fardiah mereka cukup bagus. Sayangnya, akidah mereka bermasalah. Jemaah ini membawa kepercayaan atau ketaksuban yang teramat kepada seorang lelaki bernama Abuya(Asha'ari). Mereka menganggap Abuya ini maksum seperti nabi. Kalam abuya itu sudah memadai tanpa perlu merujuk al-Quran dan Hadis nabi. (Sesetengah tariqat sesat di Mesir juga ada yang menanamkan fahaman taksub melampau kepada syeikhnya hingga membelakangkan nabi saw)

Malah, mengikut kepercayaan rufaqa'...pengikut Abuya ini akan terlepas dari mati jika abuya sempat bernegosiasi dengan malaikatul maut. Malah abuya juga mempunyai super power yang dapat melepaskan pengikutnya dari memasuki neraka atau terkena hisab kerana Abuya sendiri boleh memberi syafaat diwaktu getir. Dengan kata lain, Abuya ini setaraf dengan baginda SAW. Kes ini sudah menyamai dengan Musailamah Al-Kazzab!

Abuya juga melarang pengikutnya menghafal al-Quran kerana abuya sendiri sudah memadai untuk menjelaskan isi al-Quran. Abuya tak suka orang lain mendahului Abuya agaknya. Bukankah nabi bersabda :

"Telah aku tinggalkan padamu dua perkara selagi mana kamu berpegang pada keduanya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya. Iaitu kitab Allah(Al-Quran) dan sunnahku(Hadis nabi)"

Maka, mana-mana geng yang tidak mahu/menolak/ tidak suka kepada dua panduan tadi...insya allah, berkemungkinan besar mereka termasuk dikalangan orang yang sesat!

Ini sebahagian maklumat yang saya tahu berkaitan rufaqa', jika saya tersalah fakta saya memohon agar ada sesiapa yang menegur saya. Jika benarlah fakta ini, maka suka saya menyebut wahai saudara-saudariku "Kasihanilah saudara-saudarimu di luar sana yang terjebak dengan fahaman ini. Jika ada sesiapa yang anda kenal telah menyertai geng ini, berbincanglah...tegurlah. Mudah-mudahan mereka bersedia untuk kembali."

MY STUDIO

Selepas berfikir lama dan mencari bahan, rasanya saya sudah mendapat jalan cerita baru untuk NOVIK kedua. Berbekalkan sebiji meja kecil (Tinggi separa betis) dan sepuluh batang pen yang bervariasi, kertas putih mulus yang sedia untuk diconteng...maka siaplah studio saya. Inilah kelengkapan yang saya perlukan untuk menyiapkan NOVIK kedua. NOVIK pertama dulu pun macam ni juga.

No comments: