Thursday, June 15, 2006

IMPROVEMENT

Exam...

Ada banyak kerunsingan dalam diri saya sehari dua ni. Pertamanya runsing dengan exam yang baru berlalu. Banyak perkara yang tak terduga berlaku sepanjang exam. Paling buat saya risau, paper last bagi subjek Hadis Tahlili. Kertas soalan tu ditulis secara tulisan tangan, tak bertaip. Manakala soalan yang diajukan... saya tak tahu berasaskan buku yang mana.

Buku teks untuk subjek Hadis Tahlili adalah 'Thimar min Sunnah" (Buah dari sunnah nabi). Buku tersebut saya dah khatamkan dua kali. Dalam buku itu doktor hanya mendatangkan 6 buah hadis yang dihuraikan dengan panjang lebar. Saya salin dan hafal siap-siap hadis tersebut serta menyiapkan nota ringkas yang saya saring 3/4 daripada isi buku. Tiba-tiba soalan yang masuk langsung tak mengandungi satu hadis pun dalam buku thimar min sunnah.

Soalan yang diberikan cuma dua...dan kedua-duanya tidak mengandungi hadis di dalam buku teks yang disediakan. Saya pening! Hairan! Risau dan sedikit gawat. Selepas bertenang seketika, saya mula menulis dan menjawab berdasarkan apa yang saya faham dari soalan tersebut. Saya jawab sampai 4 mukasurat penuh. Selepas itu...titik! Dengan perasaan bercambur baur, saya serahkan kertas jawapan kepada penjaga.

Apapun aku bersangka baik dengan setiap takdir yang dah ditentukan. Malah aku sangat yakin bahawa Allah itu Maha Adil terhadap hambanya yang dhaif seperti diriku ini. Ya Allah! Aku tak mahu gagal lagi! Berikan aku kejayaan!

Amin ya rabb!



Kena Improve Banyak Lagi...

Dua hari lepas aku terima emel dari seorang pembaca. Dia memberi teguran dan kritikan yang baik. Terima kasih kepada empunya diri yang sudi membuat teguran untuk NOVIK pertama saya berjudul Sekudus Nur Ilahi(SNI). Memang betul, terlalu banyak kekurangan di dalam buku itu. Saya mahu mendengar jika ada komentar yang boleh membantu saya mengurangkan kelemahan dan kecacatan di dalam NOVIK akan datang.



Saya tidak tahu bagaimana seorang penulis dan pelukis profesional bekerja. Entah macam mana bilik, perkakas, studio tempat mereka bekerja. Saya yakin, mereka mempunyai tempat dan persekitaran yang lebih baik dari saya yang melukis secara curi-curi. Apapun saya percara, mereka juga pernah mengalami kegagalan dan membuat kesilapan. Lalu mereka belajar dari kesilapan dengan memperbaikinya dari masa ke semasa. Dengan itu, barulah mereka berada di tahap sekarang. Betul tak?

PTS dan Komik Baru

Setahu saya, PTS akan mengeluarkan beberapa komik tebal yang lain. Antaranya karya Tembakau dan Imuda. Tentu anda pernah membaca cerita Kartini, hasil lukisan Tembakau dalam UJANG. Jika betul apa yang saya dengar, buku tersebut akan berada di pasaran pada hujung Julai ini. Cubalah cari. Imuda yang tersohor dengan lakonan sitcom Pi Mai Pi Mai Tang Tu juga dengar khabarnya akan menerbitkan koleksi kartun beliau menerusi PTS. Bererti, selepas ini karya sempoi saya terpaksa bersaing dengan penulis profesional. Huhuhu!

Justeru, saya berharap jika ada teguran dan komentar. Silalah ajukan. Lebih-lebih lagi, jika cadangan yang menarik untuk NOVIK akan datang, boleh juga dihantar ke emel saya. Saya amat mengalu-alukan komentar dan cadangan pembaca sekalin.

Wassalam.

No comments: