Wednesday, June 21, 2006

JALAN-JALAN CARI PIZZA



Sebenarnya dah dua minggu lebih aku menunggu untuk ini. Kalau abah aku tahu, dia memang kurang setuju. Dia selalu nasihatkan "Jimat cermat itu sebahagian daripada bukti kecerdikan". Tapi, nak buat macam mana kan dah aku ni jenis boros. Ditambah pula waktu poket tebal, memang tak mampu lagi sesiapa sekat keinginan untuk berbelanja. Apapun, aku sangat berterima kasih pada nasihat abah yang prihatin.

Actually, dah dua minggu aku plan untuk belanja housemate makan Pizza Plus. Sebaik member aku semua dah settle paper terakhir, aku pun melangkah ke Abbas Aqad untuk mendapatkan Pizza Plus. Aku order 4 biji Pizza size L dengan harga LE 60.00 (RM 45.00) sahaja. Murah kan? 4 biji pizza size besar, makan 7 orang pun tak habis. Kalau pizza hut kat Malaysia, RM 45.00 tu baru boleh beli 2 biji pizza yang size M. Huhuhu!

SIRA LABU

Untuk mengisi kekosongan waktu yang begitu banyak sengkangnya. Member aku seorang lagi pergi beli buah labu air. Bukan main lagi besarnya buah labu tu. Sama besar dengan sebiji bantal tidur, memang boleh buat tidur pun labu tu. Member aku tu rebus untuk dijadikan sira. Bila dah siap, kami share sira labu dengan jiran-jiran Melayu kat sini. Dalam bangunan kami, ada 3 rumah student Melayu yang lain. Dua rumah perempuan dan 1 rumah lelaki. So, apa lagi...masa ni lah nak berbaik-baik dengan jiran kan?

ATABAH

Ni cerita member aku yang satu lagi. Semalam salah seorang jiran aku akan ke United Kingdom. Makan angin musim cuti. Jadi, member aku ni just nak tolong bantu dia carikan barang-barang seperti kasut dan buah-buahan untuk dibawa ke sana. Bukan banyak pun, sekadar nak buat bekal jer. Jadi, mereka pun memulakan misi ke Atabah.

Untuk makluman semua, Atabah ni satu pasar murah paling popular di Kaherah. Kalau anda mahu mencari sesuatu barang atau benda, anda boleh mencubanya di Atabah. Saya yakin, hampir 99.99% barang yang dicari ada di Atabah. Dari segi kualiti, saya tak boleh gerenti lah.


(Inilah suasana di lorong Atabah)

Majoriti penduduk Mesir adalah orang miskin. Jadi, pasar Atabah memang menjadi sasaran penduduk Kaherah. Malah student Melayu kita pun memang sering ke Atabah. Tapi...hati-hati kalau merayau di sana, sila perhatikan dompet dan duit saku anda berada dalam keadaan terjaga dan selamat. Dibimbangi adanya pencopet wang saku. Pun begitu, di sini tak ada kes ragut cam Malaysia.

(Kasut kulit yang murah-murah)

Bila dah selesai bahagian barangan dan pakaian, sampai pula ke segmen mencari buah. Jadi, kedai buah kat Mesir ni memang banyak. Di mana-manapun ada. Tak perlu ke Atabah. Di cabang empat jalan toiran ni pun ada orang jual buah-buahan. Ni antara visual kedai buah-buahan yang diambil.


(Semuanya murah jer tu)

Kalau nak merasai buah-buahan Mesir, jom lah ke sini. Sementara stok masih ada.

Chow dulu!

Wassalam.

4 comments:

Amermeftah said...

Adakah labu air juga sama dengan labu punggi yang dibuat sira itu? Malang sekali, khokh(peach) semakin kurang di pasaran.

A. Ubaidillah Alias said...

labu punggi? Sorry, saya pun tak kenal labu punggi tu cam mana.

:D

A. Ubaidillah Alias said...

Wah, cik nas. Boleh jadi consultant masakan ni.

:D

Amermeftah said...

Jangan lupa masukkan sekali ikan rebus kisaran!