Wednesday, June 21, 2006

DUA IBU?

Pernah kawan bertanya "Enta berapa beradik?"

Aku jawab : 15.

Kawan : Betul ke? Sorang mak ada 15 anak?

Aku : Taklah, 15 beradik tu lahir menerusi dua orang mak. Ibu saya lahirkan 8 beradik including me. Ibu(tiri) saya sorang lagi lahirkan 7 beradik. Semuanya 15 beradik. Ramai kan?

Kawan : Hubungan cam mana? Rapat ke...atau...
Aku : Rapat...sangat rapat. Saya selalu ulang alik ke rumah ibu tiri semenjak umur sebelas tahun lagi. Adik tiri saya yang sulong(Siti Afifah) memang banyak membesar dengan saya. Saya selalu dukung dan bermain(waktu bersama).

Kawan : Uh, respect ah bapa awak. Boleh kahwin dua dan bahagia.

Aku : Errm. Ibu saya pun tabah juga orangnya dan wajar direspect lebih. Dia isteri pertama dan dia tak pernah marahkan ibu muda. Malah kalau ada perkara-perkara mengenai hak, ibu saya yang sering ingatkan bapa supaya berlaku adil.

Kawan : Ish! Biar betul.Aku : Betullah. Kalau ada lelaki kahwin dua dan bahagia. Bagi saya, itu bukan kejayaan si suami semata-mata...tetapi adalah berkat isteri pertama. Dia yang banyak bersabar dan berkorban dalam hal kahwin dua ni. Cemburu memang cemburu, tapi ibu saya sangat sabar kerana dia dididik oleh Atuk saya dengan penuh didikan agama.

Saya tak boleh bayangkan bagaimana keadaan bapa kalau ibu saya kurang didikan agama. Pasti saya juga berada dalam suasana rumahtangga yang kusut. Bapa saya memang beruntung juga, sebab ibu(tiri) saya yang sorang lagi tu juga orangnya baik. Tidak banyak mulut dan sering merendah diri.

Kawan : Saya setuju tu, ramai lelaki kahwin dua yang huru hara. Bergaduh, berbalah sampai cerai berai. Anak-anak yang jadi mangsa keadaan. Sebab utama, isteri pertama tak dapat terima hakikat dan kenyataan suaminya kahwin sorang lagi. Ditambah pula dengan sikap isteri muda yang 'demand'...memang pecah terbelah ler rumahtangga.

So, kesimpulannya. Sesiapa nak kahwin dua... selain masalah duit, paling penting kena fikirkan soal agama. Tak usah fikir soal kahwin misyar atau apa. Agama tu kena tahu dahulu. Mereka yang terdidik jiwanya dengan agama insya allah akan mampu memberi keharmonian dalam rumah tangga.


BETWEEN MY HOUSE AND JAMIEK MUSA IBNU NUSAIR

Jaraknya hanya 200 meter daripada rumah saya(Samy Photo) ke masjid Musa Ibnu Nusair. Tetapi jika anda memerhati sepanjang perjalanan yang pendek itu, anda akan menemukan banyak keunikannya. Mungkin keadaan ini tidak wujud di bandar-bandar di negara membangun.

Perkara pertama yang menarik adalah kedai membuat kerusi di persimpangan jalan. Mungkin tidak ramai yang menyedari kewujudan dua lelaki ini termasuk saya. Tiap-tiap hari saya melalui lorong itu. Sehinggalah suatu hari, saya berdiri di situ sambil memerhati suasana sekelilingnya. Saya baru tersedar wujudnya kedai sebegitu di situ.



(Dua lelaki sedang bertukang menyiapkan kerusi)

Seterusnya, jika anda meneruskan perjalanan dari sini. Anda perlu menyeberang jalan Abdullah Arabie. Sebaik anda melintasinya, anda akan bertemu dengan Kiosk Al-Quds. Kedai yang paling simple. Sepanjang pemerhatian saya, tuan kedai sudah punyai tiga orang anak dan seorang isteri. Jarang-jarang sekali isterinya datang menemaninya menjual. Maklum sajalah, kedainya terlalu kecil.




(Kedai paling kecil di Jalan El-Baramikah)

Seterusnya, saya curi-curi mengambil gambar seorang budak penjual jagung di depan Masjid Musa Ibnu Nusair. Saya sudah berkira-kira untuk turun awal dari masjid selesai solat Maghrib. Ternyata, saya berhasil. Sudah beberapa hari saya mengintai peluang. Kekadang tidak kebetulan. Jika abang atau pakciknya yang menjual, itu perkara biasa. Saya menanti bilakah budak ini akan muncul untuk menjual jagung bakar.

Akhirnya...dia telah saya bawa ke sini. Ke blog ini.



Jadi, kepada yang nak alami sendiri pemandangan ini. Bolehlah bertandang ke teraka Seri Darul Naim di Samy Photo. Ahlannnn! Ahlannnn Wasahlan!

Terima kasih.





3 comments:

Amermeftah said...

Kami tinggal di Jalan Umar bin Abd El-Aziz. Bersambung dengan jalan itu ialah Jalan An-Najjar. Baru-baru ini saya perasan kenapa jalan itu namanya An-Najjar. Sepanjang jalan itu, ada dua tiga kedai perabot...

A. Ubaidillah Alias said...

Jalan Umar Abd Aziz ni area mana yea? Saya tak berapa kenal sangat.

-ubaid-

Amermeftah said...

Oh, Umar bin Abd El-Aziz, Mounira, Sayeda Zeinab...