Tuesday, May 23, 2006

Kisah Teruna(Sambungan Si Teruna Malang)

Hujan mencurah-curah turun dari langit, si teruna basah sebasahnya. Dia melutut di tepi longkang sambil merenung ke dasarnya yang berwarna hijau kecoklatan. Entah ke mana sudah dibawa pergi sampul miliknya. Entah di mana mahu dicari hilangnya. Entah bagaimana mahu dijelaskan pada si dara. Aduh!

Splash!

Mukanya basah.
Si teruna pandang kiri kanan. Kenapa aku di bilik? Oh, bermimpi rupanya? Si teruna memandang wajah temannya yang menyimbah air tadi. Senyum. Mujurlah temannya berbuat begitu, akhirnya dia terlepas dari mimpi NGERI tadi.

"Kau ni apa kes, tersenyum semacam jer? Tadi bukan main meracau dalam tidur. Jumpa hantu ke ape?"

Senyum.
Si teruna bahagia. Dia yakin suratnya tidak hilang seperti dalam mimpi tadi.

"Nah!" Kawannya menghulur sekeping sampul jenis air mail. Wah! Mata si teruna terbeliak. Dia pantas menyambut huluran itu dan membuka isinya. Dia pun belek punya belek. Hatinya kembang berbunga. Yang ditunggu tiba, yang dihajati menjelma, yang diharap-harapkan terlaksana, dia tak kecewa dan tak merana. Si teruna senyum 14 simpul sampai terpulas-pulas bibirnya.

"Hei! Apa kes kau ni? Dapat surat Puteri Gunung Ledang ke ape?" Rakannya menyampuk.
Si teruna tetap khayal dalam asyik maksyuknya. Hah! Lamunannya tersentak. Dia teringat kata-kata si dara, jika dah terima sampulnya...cepat-cepatlah khabarkan. Jika berkenan, cepat-cepatlah masuk meminang. Tak elok simpan perasaan, nanti terlepas bimbang tak cukup makan. Sebaliknya, jika hati tak jatuh...jangan buat-buat sombong, kena berterus terang agar tak ada yang bingung.

Sekarang
si teruna pasti hatinya sudah terpaut. Tak ada keraguan dan kesangsian. Katak di kolampun bisa meberitahu riak wajahnya itu bererti 'syok'. Sekarang, menjadi tanggungjawab si teruna untuk masuk melamar. Hah! Melamar? Ingat melamar ni kerja senang ke? Siapa yang kena pergi melamar ni? Aku sendiri ke? Orang tua ke? Orang kampung aku ke?

Kalau orang tua yang pergi, tak best ah! Tak gentlemen. Kalau suruh orang kampung pergi, tak masuk akal plak. Apa kata
si teruna pergi sendiri. Berterus terang dengan ibubapa si dara. Fuiyoo! Baru gentleman. Tapi, kalau pergi nak bawa apa? Nak cakap apa?

Arghh!!!! Korang tahu tak nak bawa apa masuk melamar? Lepas tu nak cakap apa? Korang tahu tak? Nanti silap bawa, kena tendang. Kalau tersilap cakap, kena halau. Kes berat juga tu. Si teruna terkesip-kesip memandang sampul surat yang baru diterima. Mimpi ngerinya bersambung semula. Aghhhh!!!

(Bersambung...)

No comments: