Thursday, May 11, 2006

Komik Bebudak Mesir



Ini bukan terbitan MOY Publication, Tora Aman atau Shonan Jump. Ini terbitan pelajar Malaysia Syibin El-Kom, Universiti Al-Azhar, Mesir. Yang kuning itu 'Saje Nyempe' dan yang merah tu 'Legend Comics'. Jualannya hanya di Mesir.

Menulis cerpen dakwah dan esei ilmiah bukan suatu yang pelik. Sebab benda tu dah ramai orang buat. Yang masih kurang adalah pelukis kartun dakwah dan ilmiah. Di Malaysia makin banyak majalah komik seperti G3, Jom, ujang, APO?, Blues Selamanya, Gempak, Klik dan lain-lain. Namun ia tidak bermotifkan pendidikan malah jauh dari mesej Islam. Rata-rata diterbitkan untuk komersil dan mengaut keuntungan. Of course isi kat dalam banyak yang mengarut dam melalut. Tak kurang juga yang bercampur tahyul dan khurafat.

So, kemunculan pelukis yang mendidik sangat perlu. Malah peluang untuk mencipta arus baru dalam dunia komik sangat terbuka luas di Malaysia. Tapi persaingan memang sengit. Yang penting kena perbaiki mutu persembahan dari masa ke semasa. Dalam masa yang sama juga menjadi pemerhati dan pengkritik secara berhikmah ke atas sikap2 sumbang masyarakat. Jangan sekadar lukis apa yang kita suka dan menegur apa yang kita nak. Pelukis harus lebih berseni dan sensitif dari penulis.

Satu point lagi yang kena pikir, macam mana nak wujudkan generasi penyambung kepada usaha komik Islam ni. Manalah tahu, setelah team Shibin balik Saje Nyempe dan Legend Comics terus terkubur. Itu lebih utama difikirkan rasanya.

Kepada team shibin, tahniah! Mabruk! Bravo! Memang korang asbestos tahap dewa! Ops! Terover plak. Aku harap korang teruskan usaha ini dan jangan sesekali tersasar dari matlamat. Akupun ingat nak tumpang korang dari jauh. Boleh kan? :D hehehe

1 comment:

Tunsiber said...

Terima kasih kerana membuka mata saya pasal komik itu. Nak gak baca.. tak de kat sini..