Monday, May 15, 2006

Menjadi Lelaki Berkeluarga

Saya lelaki bujang, saya bakal membina keluarga. Saya sering tertanya2 bagaimana menjadi seorang lelaki berkeluarga?


Bagi saya, nilai tertinggi lelaki(khalifah) terletak pada kemampuan mentadbir keluarga. Lelaki perlulah meletakkan perhatian penuh pada pembinaan institusi kekeluargaan khususnya dari sudut pertumbuhan rohani, jasmani, spiritual dan material. Umumnya mengetahui, tamadun yang besar bermula dari tamadun yang kecil. Keampuhan sebuah negara bermula dari keampuhan sebuah keluarga. (Bagaimana anda mahu memimpin dunia jika tidak mampu memimpin keluarga?)

Suami yang baik perlu memiliki skill komunikasi dan negosiasi yang tinggi bagi menghadapi karenah isteri, anak-anak dan saudara mara. Dengan kata lain, suami perlu banyak bercakap berbanding isteri. Samada dalam merancang, menyusun kerja, menyelesaikan masalah dalaman rumah tangga, suami harus menjadi ketua. Justeru, sabar dan tekun sangat perlu dalam menyelesaikan setiap situasi. Jangan mengambil jalan mudah dengan melarikan diri(cth: kahwin sorang lagi).

Suami harus peka dan sensitif dengan naluri isteri dan anak-anak. Tidak semua kesusahan dan rasa gusar anggota keluarga diluahkan kepada suami. Apatah lagi jika ada dikalangan ahli keluarga yang tidak pandai meluahkan masalah diri sendiri. Di sini memerlukan kepekaan dan sensitiviti tinggi seorang ketua bagi menangkap dan menyelesaikan masalah itu. Untuk itu, suami harus kerap bertanya. Ada apa? Mengapa? Betulkah? Benarkah? Dari persoalan akan lahirnya jawapan. Dari persoalan, kesamaran dapat dizahirkan.

Sentiasa kompromi dengan meletakkan sikap egois dan bangga diri ke tepi. Ini yang paling sukar. Memandangkan status ketua terletak dipundak suami, kadang-kadang status itu sering disalahpakai. Suami jadi mudah bosan dengan keletah isteri, cepat panas telinga dan kurang sikap mendengar. Tips, belajarlah mendengar sesuatu yang kurang enak didengar. Dari situ baru kita mudah mengerti sesuatu masalah.

Secara kesimpulan, suami perlu memiliki semua jenis skill dalam menyelesaikan masalah. (Skill buat blog tak penting ya, sekadar rekreasi). Suami harus bersedia menanggung beban ini dan menyelesaikannya dengan baik. Setiap tindakan biarlah benar-benar menjurus ke arah membina, bukan meruntuhkan. Pastikan anak-anak kita mampu menjadikan diri kita sebagai bapa mithali dan model (Jangan biarkan MAWI menjadi idola kepada anak-anak kita).

Oh ya, kemahiran lain juga perlu untuk menambahkan nilai kasih sayang di dalam sebuah keluarga. Contohnya suami perlu pandai memasak, mengemas, menyusun perabot, membeli bahan mentah dan membuat hiasan-hiasan dalaman. Juga harus pandai membeli hadiah yang bersesuain dengan keadaan untuk dijadikan kenang-kenangan untuk ulangtahun perkahwinan.

No comments: