Saturday, May 13, 2006

Memilih ; Menetapkan Sesuatu

Kehebatan seorang pemimpin adalah kebijaksanaannya membuat keputusan yang tepat!

Setiap pilihan pasti bersebab.(Seperti anda makan sesuatu sebab mahu kenyang) Jika anda mahu memilih sesuatu, pasti anda mempunyai sebab yang jelas kenapa anda memilihnya. Sebab itu sebenarnya yang memudahkan anda memilih. Bagaimana jika berlaku pertembungan dalam beberapa perkara, dalam masa yang sama anda tidak punya sebab yang jelas untuk memilih yang itu atau yang ini. Kala itu anda akan bingung. Lebih gawat lagi jika anda terpaksa memilih satu daripada dua pilihan yang masing-masing mempunyai risiko. Jika tersalah memilih, anda bisa mengakibatkan korban mahupun kecelakaan.


Apa yang akan anda lakukan saat itu? Lari? Berdiam diri? Istikharah? atau pura-pura telah mati?

Memutuskan sesuatu pilihan perlukan pengetahuan yang luas. Setiap thaqafah dan maklumat yang diperolehi mampu mempengaruhi tindakan dan keputusan kita. Lebih banyak yang kita tahu, lebih selamat keputusan yang akan kita ambil. Secara analoginya begini, lebih banyak selok-belok jalanraya yang kita tahu, lebih cepat kita tiba ke destinasi. Kerana kita bisa mengelakkan diri dari kemacetan dengan melalui lorong-lorong lain. Maka, setiap kali ada masalah dan sekatan kita akan pantas sahaja temui jalan keluarnya.

Pemimpin harus memiliki kekuatan logik, mantik dan rasional yang tinggi untuk menolak unsur-unsur emosi atau pengaruh suara sumbang.

Pokoknya, untuk menjadi sebijaksana dan secerdas itu...tidak ada jalan mudah. Harus membaca, memerhati, mengaji dan mencari informasi terkini sedaya upaya. Juga harus berani mencuba sesuatu demi sesuatu untuk mendapatkan sebanyak-banyak pengalaman (Awas! jangan pula menjadi cerdas seperti Shin Chan).

Jangan pula kita cepat membuat keputusan tanpa penilaian dan bukti yang kukuh. Ingat dan pegang kata-kata : Nahnu Du'atun La Qudha. Bererti (Kita adalah penyeru, bukannya penentu). Gunakan akal dan pengalaman untuk menentukan sesuatu, jangan pula berasaskan emosi. Kelak kita akan menyesal jika tersalah membuat keputusan.

Adios!!!

No comments: