Monday, May 08, 2006

Man of Steel 2006


Lepas tengok trailer Man of steel atau Superman return 2006. Tiba-tiba rasa nak menulis.

Saya penggemar filem fiksyen dan setiap kali menonton filem adaptasi Marvel Comic seperti Spiderman, Superman, X-Men atau sebarang genre fiksyen seperti Narnia, Lord of the Ring dan etc saya jadi teruja. Kehebatan protagonist mengatasi musuh dan menyelesaikan masalah benar-benar membuatkan saya terbakar dalam enthusiasm. Yang paling best saat peleraian sebuah klimak yang memaparkan protagonist menjadi the last man standing. Plot sebegitu memberi suntikan motivasi tinggi agar diri sendiri menjadi orang yang tabah berdiri hingga ke saat akhir.

Superman satu-satunya watak favorite saya semenjak kecil. Memang dah tahu ia hanya watak rekaan, cuma yang buat cerita ni menarik sebab ada dua ciri istimewa. Pertama, dia menyembunyikan kehebatan sebenar dan menzahirkan kuasanya disaat waktu benar-benar memerlukan. Dengan kata lain, keluarbiasaan itu menjelma disaat getir. Keistimewaan kedua, dia terpaksa mengorbankan kehendak sendiri demi menjaga keamanan dunia. Dengan kata lain, berkorban untuk mereka yang wajib. Spiderman pun lebih kurang begitu juga.

Secara kesimpulan, sesiapapun boleh memiliki criteria man of steel. Asalkan dia mampu menguasai dua ciri tadi. Sesuaikanlah dua ciri tadi dalam dunia masing-masing. Berdasarkan dua kriteria tadi, jadilah orang yang pandai menyembunyikan keistimewaan sendiri dan menzahirkan disaat yang benar-benar perlu. Jangan duk menunjuk sesuka hati. 24 jam asyik duk perasan depan orang ramai. Kedua, harus berani mengorbankan keinginan peribadi untuk memastikan matlamat agama tercapai.

So. Tak perlu tunggu ada sayap untuk terbang. Tak perlu tunggu kebal sampai tak lut ditembak meriam. Sesiapa yang mampu memiliki dua ciri demikian…dia sudah boleh digelar Superman. Semudah itu bukan? Mudah ke? Kalau mudah...jom pakat jadi Superman.

No comments: