Sunday, May 14, 2006

Melepaskan Sesuatu Biarlah Berasas



"Yang dikendong keciciran, yang dikejar tak dapat"

Ketamakan nafsu bisa mengakibatkan seseorang terlupa untuk mengukur kemampuan sendiri. Kononnya satu dunia nak dibawa dalam sepasang tangan, mana mungkin sepuluh jari bisa menjunjung gunung?! Sebaliknya pula, sesudah memastikan kemampuan manusia yang begitu terbatas, pasti sahaja terasa ingin melepaskan segala. Wajarkah?

Ingat pesanan ini :

"Andai tak mampu ditakung seperigi, seraup airpun sudah cukup. Barulah qanaah namanya. Tapi, kalau tak bisa menjunjung gunung, jangan pula kepingin menjunjung langit. Itu gila namanya!"

Mengambil atau melepaskan sesuatu biarlah berasas. Secara kalkulatifnya harus mengetahui manfaat dan mudarat sesuatu terlebih dahulu, ketahui untungnya sebanyak mana dan ruginya pula berapa? Sesudah mampu melihat solusi, barulah konklusi diambil.

Setiap tindakan biarlah berkepentingan

Ada yang marah-marah sama aku bila berkata begitu. Mereka bilang aku tidak ikhlas berbuat kebajikan kerana memilih kerja yang untung lebih. Bukankah itu bagus? Bukankah berkepentingan itu wajar dan perlu? Kerana dari titik itu, kita tidak mensia-siakan waktu yang banyak demi manfaat yang sedikit. Zaman ini manusia harus berlari mendapatkan sesuatu, malah kalau ada yang bisa terbang...harus terbang! (Sanggupkah anda berlari setempat?)Tetapi jangan sampai manusiawi dalam diri hilang semata-mata mahu merebut materi. Kepentingan di sini adalah kepentingan agama dan manfaat terhadap manusia sejagat. Selagi kepentingan itu tidak meruntuhkan iman, juga tidak membunuh kemanusiaan. Ayuh! Jangan samar-samar lagi, rebut saja!

Justeru, jika kalian melakukan sesuatu dengan kepentingan maka sebaliknya kalian pasti akan melepaskan sesuatu juga kerana kepentingan. Umpama kalian memilih menjadi guru kerana mahu mengajar ilmu yang berguna, pasti kalian tidak akan mengajar ilmu yang fasad kerana kefasadan itu malapetaka. Berkepentinganlah, kerana ia memastikan setiap tindakan kalian berasaskan sebab yang penting!

(Peringatan: Jangan menjadi seperti doraemon, tindakannya semata-mata demi kepentingan Nobita)

*Qanaah : Merasa cukup dengan apa yang ada.

*Fasad : Rosak, punah.

No comments: