Tuesday, May 23, 2006

Surat untuk IBU : Vol 2

Assalamualaikum wrt wbt,

Ibu yang paling kusayangi,

Aku tetap berdoa langit yang meneduhimu sentiasa nyaman dan mengiwir bayu. Bumi yang menghampar di kakimu itu rata dan tidak bergelombang. Andai mungkin, mahu saja kupohon tuhan mengirim sebentuk awan yang bisa memayungimu. Ibu pasti tahu, cuaca Malaysia panas dan terik. Apatah lagi jika Jun mendekati, tanah sekitar jadi kering garing. Justeru, pasti enak sekali jika awan gemawan sering berganti-gantian meneduhimu.

Mesir juga dipanah mentari yang sama. Bila Jun mendekati, bererti musim soifi sudah benar-benar berdiri. Namun, kepanasan di sini tidak sepijar bumi Syiria atau Sudan. Di sini, angin selebu mediteranean masih berpuput langsam. Berhembus dari pesisir Iskandariah lalu ke Kaherah. Pijar di sini menyusut dan teriknya tertahan-tahan. Alhamdulillah, tuhan memberi rukhsah bagi manusia dhaif sepertiku dalam menghadapi cuaca sebegini.

Soifi kekadang mengujiku. Ada waktu pijarnya membahang, maka siang benar-benar kumal dan meresahkan. Aku terpaksa berdiam di rumah dan tidak bisa berbuat apa-apa. Aku pamit saja ke kamar dan cuba melelapkan mata. Tapi, hal itu tidak mungkin. Udaranya panas! Lantas, aku terpaksa menunggu malam. Sebaik mentari terlindung di balik atmosfera bumi, aku mula membaca, menelaah dan menulis nota. Alhamdulillah, siang dan malam itu dijadikan bersilih ganti. Ada waktu panas dan sejuknya, ada waktu terang dan gelapnya. Bererti aku bisa memilih situasi dan kondisi berbeza dalam waktu 24jam itu.

Ibu, malam-malam di Mesir ini tidak seindah di Malaysia. Jika malam muncul, bulan memang sukar kelihatan. Entah kenapa. Jika soal melihat bulan, kukira masih boleh dibilang berapa kali aku melihatnya. Terbatas dan kurang sekali. Malam-malam di sini juga seringkali melekakan. Aku tidak bisa terus-terusan membaca al-Quran atau duduk sambil bermuzakarah. Sedangkan di rumah kita, ibu tidak putus membaca kalam tuhan setiap malam sebelum tidur. Hingga rumah kita terang dengan suara alunan ibu. Malah seringkali kita berbual soal tauhid dan yakin. Memahami takdir dan qadar, sambil memperutuhkan makrifat ketuhanan.

Ibu, rasanya cukuplah dahulu suratku kali ini. Jika ada waktu, aku akan khabarkan lagi kepadamu kisah-kisah Kaherah dan Mesir. Sambil aku mengimbau kenangan di tanah air. Insya allah.

Ibu, aku pamit dulu.

Wassalam.

------------------------------------------
Soifi : Musim panas
Rukhsah : Keringanan

No comments: