Monday, May 29, 2006

Paling HOT

Ikuti perbualan tiga orang rakan : Kalil, Joji dan Mamai

Kalil : Bagi aku, cerita paling hangat isu gempa bumi di Jogja.(Sambil memetik petikan akhbar)

YOGYAKARTA 28 Mei - Jumlah kematian akibat gempa bumi di sini turut meningkat di samping mangsa-mangsa mula berhadapan dengan masalah kekurangan makanan dan tempat perlindungan. Setakat ini sebanyak 4,600 orang disahkan terbunuh dalam gempa bumi yang berlaku dengan kekuatan 6.3 skala Richter, awal pagi semalam. Mangsa yang cedera pula dilaporkan meningkat kepada lebih 20,000 orang menyebabkan pihak hospital menghadapi masalah untuk merawat mereka dan lebih 100,000 orang kehilangan tempat tinggal akibat bencana berkenaan.

Joji : Camtu ke citer hot? Tak hot langsung. Korang patut follow isu AF. (Sambil memetik petikan akhbar)

KUALA LUMPUR 28 Mei - Pencarian pelajar untuk menyertai Akademi Fantasia musim ke-4 (AF4) terjawab apabila 12 peserta terpilih ke akademi itu selepas Konsert Prelude AF yang berlangsung di Studio 1, Astro di sini malam ini. Seramai 12 pelajar itu dipilih daripada 20 peserta yang disenarai pendek bagi menyertai pengajian menerusi program realiti televisyen itu selama tiga bulan.

Mereka terdiri daripada Diddy, Faizal, Haziq, Looter, Rich, Farhan, Karen, Salima, Velvet dan Zila. Sebanyak 10 peserta yang terpilih itu ditentukan oleh lima juri iaitu Ramli Sarip, Rozina Aziz, Freddie Fernandez, Ramli MS dan Ajai. Sementara pemilihan Nora dan Amirul pula dipilih hasil undian khidmat pesanan ringkas (SMS) para penonton.

AF4 akan memulakan konsertnya setiap malam Sabtu mulai 3 Jun ini selama 10 minggu dan juara akan menerima hadiah termasuk wang tunai yang keseluruhannya berjumlah RM400,000. Seramai 12 pelajar terpilih bertanding menerusi program siaran saluran Astro RIA itu adalah daripada 7,000 peserta yang menyertai uji bakat di seluruh negara dari 18 Februari hingga 2 April lalu.

Mamai : Nantilah wei Joji. Aku nak dengar cerita Kalil ni dulu. (Memetik petikan akhbar)

``Keadaan di sini semakin gawat, bantuan luar sangat diperlukan sekarang kerana kami tidak mampu lagi menampung jumlah mereka yang parah.

``Malah saya difahamkan masih banyak mayat tertimbus di bawah runtuhan,'' katanya pada Utusan Malaysia di sini hari ini. Selain jumlah kematian dan kecederaan yang terus meningkat, Yogyakarta dianggap mengalami kemusnahan yang paling teruk dalam sejarahnya apabila beratus-ratus bangunan penting kerajaan termasuk balai bomba dan hospital roboh atau mengalami kerosakan teruk.

Joji : Alah, sibuk ler kau. Ni, citer lagi best!

LOS ANGELES 28 Mei - Penantian pasangan terkenal Hollywood, Angelina Jolie dan Brad Pitt untuk menimang cahaya mata pertama mereka berakhir apabila Jolie selamat melahirkan seorang bayi perempuan semalam. Ejen publisiti mereka, Cindy Guagenti memberitahu, bayi yang diberi nama Shiloh Nouvel Jolie-Pitt itu berada dalam keadaan sihat.

"Malam 27 Mei merupakan malam paling berbahagia untuk pasangan berkenaan apabila Shiloh Nouvel dilahirkan di Namibia, Afrika," kata kenyataan pendek Guagenti itu.


Mamai : Tepi! Tepi! Aku nak dengar Kalil bercerita dulu. (Memetik petikan akhbar)

"Kami serba kekurangan, pakaian, makanan, air semuanya kehabisan," kata Budi Wiyana, 63, di sisi rumah yang musnah.

Doktor bertungkus-lumus untuk merawat mangsa yang cedera, kebanyakannya terlantar di atas kertas plastik, tikar jerami dan surat khabar di luar hospital yang penuh sesak.
Darah berlumuran di lantai Hospital Dr. Sardjito, Yogjakarta di samping timbunan kain pembalut dan bekalan perubatan terpakai.

"Kami kekurangan doktor bedah," kata seorang doktor, Alexander.

"Masih begitu ramai mangsa yang cedera parah belum mendapat rawatan," katanya.
Gempa bumi yang melanda kawasan dekat kompleks kuil Borobudur merupakan bencana terbaru daripada beberapa malapetaka yang menimpa Indonesia - ombak tsunami yang meranapkan wilayah Aceh pada 2004, wabak selesema burung yang kian merebak dan ancaman letupan Gunung Merapi.


Joji : Arghhh! Tak bolehlah. Cerita Kalil tu citer negara luar. Ni, kejayaan orang Malaysia kita ni.(Memetik petikan akhbar)

HONG KONG 28 Mei - Bekas gadis Bond, Datuk Michelle Yeoh akan menghasilkan filem di Kutub Utara pada penghujung tahun ini.

"Saya berharap akan dapat menerbitkan sebuah filem di Kutub Utara pada September ini. Ia sebuah filem ekstrem," kata beliau.

"Baru sahaja mendengar nama tempat, ia membuatkan saya berfikir bahawa itu bukan satu tugas mudah, tambah beliau dalam temu bual dengan stesen penyiaran negara ini, Cable TV, di Cannes, Perancis.

Kalil : Korang ni tak abis-abis gaduh. Ok ler, aku nak habaq citer best plak ni. (Memetik petikan akhbar)

TUMPAT: Sepuluh lelaki dan dua janda muda didenda hampir RM9,000(sahaja) oleh Mahkamah Rendah Syariah Tumpat, selepas mengaku salah berkhalwat beramai-ramai dalam sebuah rumah di Kampung Palekbang, dekat sini, April lalu.

Kumpulan lelaki itu ialah Mohd Shukri Ramli, 23; Zulkifli Salleh, 26; Zulkifli Zainun, 32; Mohd Rizam Abd Sani, 27; Abu Hassan Shaari, 24; Mohd Anizan Arifin, 22; Abdul Shomad Azizan, 28; Rosli Amazah, 30; Mohd Shukri Azizan, 32 dan seorang tertuduh berusia 15 tahun.Dua daripada kumpulan lelaki itu berasal dari Pasir Mas dan Tumpat, manakala tujuh lagi dari Kedah dan bekerja sebagai pemandu jentera pembajak padi serta menyewa sebuah rumah di kampung itu sejak awal tahun ini.

Kumpulan 10 lelaki itu dituduh melakukan perbuatan itu bersama-sama dua wanita yang juga peniaga, Esah Salleh, 24, dan rakannya, Suhaibah Mahammat, 22, mengikut Seksyen 9(4) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan No.2/ 1985.Jika sabit kesalahan mereka boleh didenda sehingga RM2,000 atau dipenjara setahun atau kedua-duanya.

Joji : Best jugak. Tapi, topik AF lagi best. Ni...kejap

SERI KEMBANGAN: Peserta bertudung, Nor Salima Habibi adalah antara 12 pelajar yang akan meneruskan cabaran merebut gelaran juara musim keempat program realiti popular, Akademi Fantasia (AF). Peserta berusia 18 tahun dari Ipoh, Perak itu membawakan lagu yang pernah dipopularkan Aishah, Syurga Di Telapak Kaki Ibu pada Konsert Prelude Akademi Fantasia yang berlangsung di Studio 1, Pusat Penyiaran Asia (Astro), di sini, malam tadi.

Turut layak sebagai finalis AF4 ialah peserta Cina, Karen Tan Lee Suan, 21, yang menarik perhatian juri ketika menyanyikan lagu yang pernah dipopularkan Fauziah Latiff, Di Muara Sepi.


Mamai : Woi! Apa la korang berdua ni. Tak best langsung. Ko plak Kalil, tadi cakap isu Indonesia. Apesal lak tukar topik tiba-tiba? Ni, citer sedih korang patut tengok.

JAMPRIT: Anak perempuan Poniran masih bernafas ketika dia menemuinya di bawah runtuhan rumah mereka. Namun kanak-kanak berusia lima tahun itu meninggal di pangkuannya ketika menunggu rawatan di hospital yang sesak dengan pesakit.

"Dia memanggil saya ayah, ayah, sebelum menghembuskan nafas terakhir. Sekarang saya terpaksa kembali meneruskan hidup sendirian," katanya ketika berehat selepas menggali runtuhan rumahnya untuk mencari barangan yang masih elok.


Zap!

Joji, Kalil dan Mamai : Waaaaaaaa! Uwaaaa! (Menjerit serentak)

Rupanya mereka menangis sebab letrik terputus. Tak leh nak surf internet.

---------------
P/S : Maaf, ada bahagian ayat yang menggunakan tatabahasa yang salah.

No comments: